Spektakl interaktywny “Gdzie kształty mają szyje” jest zaproszeniem do budowania rodzinnego doświadczenia w kontakcie z tańcem współczesnym. Stwarzając środowisko instalacyjne zadaje pytanie o potencjalne płaszczyzny i kształty dialogu między twórcami, a adresatami wydarzenia artystycznego (zarówno dziećmi, jak i dorosłymi). Najnowsza praca kolektywu Holobiont, do współpracy nad którą zaprosił artystkę wizualną Alicję Bielawską i pefromerkę Danę Chmielewską, podejmuje temat ciągłej aktualizacji wytwarzanych znaczeń, badając ruch między ostrym, a rozmytym. Poprzez ruchową pracę z abstrakcją i zabawę w od-nazywanie, spektakl zachęca do odkrywania na nowo alfabetu wyobraźni wizualnej i ruchowej wszystkich wchodzących do jego wnętrza.
Celem warsztatu jest zainteresowanie młodych uczestników i ich rodziców pracą z ciałem i choreografią. Taniec posłuży tu jako przewodnik w poznaniu swojego ciała, a także ciał bliskich sobie osób i byciu razem (poprzez bycie w ciele!). Będzie to okazją do rodzinnego twórczego działania i pracy w grupie. Zajęcia będą się składały z energetycznej rozgrzewki, która pokieruje oddech przez kolejne części ciała (stopy, biodra, brzuch, serce, głowa) i umiejscowi nas między środkiem ziemi, a odległym kosmosem. Dalsze zadania opierać się będą na improwizacji ruchowej, grach choreograficznych, ćwiczeń na wyostrzenie zmysłów i wprowadzenie elementów pracy z dotykiem. Ruch będziemy opisywać słowami i rysunkiem, zachęcając do rozwijania myślenia poetyckiego, a także do łączenia wewnętrznych odczuć z ekspresją i opisywaniem. Korzystając z technik, które proponują rozluźnienie ciała mali i duzi uczestnicy poznają również proste metody przydatne do samo-regulacji i radzenia sobie z codziennym stresem.
Warsztat będzie zaproszeniem do przestrzeni, w której zarówno dzieci, jak i ich rodzice/opiekunowie doświadczać będą przyjemności jaką daje naturalny swobodny ruch, kontakt ze swoim ciałem i taneczna relacja z innymi. Poprzez zabawę ruchowo-taneczną będziemy uczyli się od siebie nawzajem i rozwijali kreatywność w ruchu z innymi osobami. Zarówno dzieci, jak i dorośli będą poruszać się w zgodzie ze sobą, własnym rytmem i możliwościami.
Wspólny ruch stymuluje zmysły, rozbudza dziecięcą twórczość, rozwija relacje oraz uczy akceptacji, a naturalny taniec pozwala na swobodną ekspresję i pomaga w budowaniu własnej tożsamości. Rodzic/opiekun bawiąc się wraz z dziećmi rozbudza swoje „wewnętrzne dziecko”.
Naszym pierwszym językiem jest język ciała. Psychofizyczne podstawy tego, jak postrzegamy, reagujemy i zachowujemy się w świecie, są ustanowione w łonie matki i w naszym wczesnym dzieciństwie. Wcielone zrozumienie rozwoju ruchu z pierwszych dwóch lat życia jest cennym zasobem dla każdego, kto pracuje z dziećmi – od momentu ich narodzin do czasu wczesnej dorosłości.
Trzydniowy coaching łączy w sobie kilka metod somatycznych (IBMT, BMC®, anatomia eksperymentalna, kontakt improwizacja, ruch autentyczny) z najnowszymi teoriami i badaniami nad rozwojem dziecka. Podejście somatyczne może zapewnić skuteczne i proste wsparcie niemowląt, dzieci i młodzieży, stojących przed różnorakimi wyzwaniami związanymi z uczeniem się, rozwojem lub regulacją emocji.
To krótkie szkolenie pozwoli uczestnikom zobaczyć jak podejście somatyczne wzmacnia ich świadomość ciała i ułatwia bycie w ciele. Podczas treningu uczestnicy poznają szereg ćwiczeń somatycznych opartych o rozwój poszczególnych części ciała w okresie prenatalnym i praktykować będą sekwencje ruchowe zgodne z wczesnym rozwojem niemowląt, co w konsekwencji stymuluje rozwój mózgu. Szkolenie będzie miało wymiar praktyczny i teoretyczny. Część praktyczna oparta będzie o poszukiwania doświadczeń poprzez odczuwanie, poruszanie się i dotyk.
Szkolenie adresowane jest do osób pracujących z niemowlętami, dziećmi i młodzieżą w różnych kontekstach edukacyjnych, jak i związanych z opieką zdrowotną. Rozszerzy ono zarówno wiedzę artystów i trenerów działających w obszarze tańca, muzyki i teatru dla dzieci, jak i zainteresowanych rozwojem wzorców ruchowych pedagogów, pracowników socjalnych, położnych, doul, fizjoterapeutów, pielęgniarek pediatrycznych, nauczycieli czy psychologów.
Do udziału zapraszamy opiekuna/rodzica wraz z dzieckiem w wieku 6-8 lat. Uczestnicy warsztatu poznają dzięki udziałowi dzieci wraz z opiekunami nowe formy pracy, a osoby uczestniczące w lekcji pokazowej będą miały okazję do wspólnych doświadczeń ruchowych podczas godzinnych zajęć.
Pstryk! i przełączymy się na tajemnicze historie, które opowiada poruszające się ciało. Pstryk i włączymy w ruch wyobraźnię, którą pobudzi dźwięk. “Pstryk” to warsztat dla rodzin, które chcą wzmacniać więź przez ruch i dotyk. To czas, w którym rodzice mogą obserwować kreatywność kinestetyczną dzieci a dzieci rodziców. Czas na kontakt ze swoim ciałem i przyjemność ruchu. Czas na posłuchanie potrzeb swojego ciała. I czas na szalony ruch prawie w ciemności…
Wygodne ubranie pomoże nam czuć się swobodnie podczas ruchu. Tańczymy bez butów, na przyjaznej podłodze baletowej.
Od 2011 roku program Stary Browar Nowy Taniec dla Dzieci koncentruje się na rozwoju nurtu tańca współczesnego dla dzieci organizując warsztaty ruchowe oraz prezentując najciekawsze spektakle taneczne przygotowane z myślą o dziecięcej publiczności. Wiemy co słychać w światowych trendach dotyczących edukacji tańca i chcemy tę wiedzę wykorzystać do stworzenia stałej grupy zajęciowej dla dzieci. Od września zapraszamy na regularne zajęcia taneczne dla dzieci. Poprzez zabawy ruchowe i swobodną improwizację, prowadząca zajęcia Hanna Bylka-Kanceka stworzy dzieciom przestrzeń do rozwijania wyobraźni i świadomości ciała, wzmacniania koordynacji ruchowej i przede wszystkim radości i uwalniania ekspresji twórczej. Roztańczone dzieciaki w ruch!
Projekt dofinansowany z budżetu Miasta Poznania #poznanwspiera