Fundacja

Art Stations Foundation by Grażyna Kulczyk to autorski projekt kolekcjonerki i promotorki szeregu działań z dziedziny kultury, sztuki oraz biznesu.

Misją działającej w latach 2004-2021 Art Stations Foundation by Grażyna Kulczyk (do 2008 roku funkcjonującej pod nazwą Kulczyk Foundation) było wspieranie rozwoju kultury i sztuki oraz ich upowszechnianie i ułatwianie społeczeństwu szerokiego do nich dostępu.

Fundacja znajdowała się w samym sercu Starego Browaru, jednego z najważniejszych centrów handlowo-kulturalnych w Europie. Kompleks złożony z XIX-wiecznych zabudowań przemysłowych, odrestaurowanych przez Grażynę Kulczyk, uznany w 2008 roku za najlepsze centrum handlowe na świecie, otworzył przestrzeń dla harmonijnego współistnienia aktywności komercyjnej i kulturalnej dzięki formule 50/50. Filozofia łącząca 50% sztuki i 50% biznesu to świadome budowanie założeń instytucji promującej wiedzę o kulturze i sztuce w przestrzeniach Starego Browaru. Projekty artystyczne i performatywne Fundacji skupiały się wokół Dziedzińca Sztuki, na którym znajdowała się galeria sztuki Art Stations oraz budynek Słodowni ze studiem tanecznym (Studio Słodownia +3) i kolejnymi salami wystawienniczymi. Kolekcja Grażyny Kulczyk udostępniana była szerokiej publiczności nie tylko poprzez organizowane w galerii Art Stations wystawy, ale również poprzez dzieła sztuki, które wypełniały przestrzenie całego kompleksu Stary Browar. To najbardziej imponujący efekt konsekwentnego wdrażania w życie autorskiej idei 50/50 charakteryzującej wszystkie działania Grażyny Kulczyk.

Art Stations Foundation by Grażyna Kulczyk realizowała dwa główne programy: wystawienniczy oraz performatywny. Wiele z prezentowanych wystaw czerpało pierwszy impuls i inspiracje z prywatnej Kolekcji Grażyny Kulczyk, a także prezentowało najciekawszych artystów współczesnej światowej sztuki w ramach wystaw solowych i grupowych. Istotna część projektów wystawienniczych opierała się na innowacyjnych zestawieniach sztuki współczesnej (zarówno międzynarodowej, jak i polskiej) ilustrujących najnowsze trendy oraz poszukiwania estetyczno-teoretyczne. Realizowane przez Fundację działania otwarte były na nowe, odważne strategie, a wybitni kuratorzy z polskich i zagranicznych instytucji zapraszani do współtworzenia projektów wystawowych, wnosili nowe oryginalne spojrzenie na najnowszą historię sztuki i jej wielorakie konteksty. Każdej wystawie towarzyszył bogaty program edukacyjny – oprowadzania, wykłady oraz pokazy filmowe przeznaczone dla osób z różnych grup wiekowych – warsztaty dla dzieci, młodzieży szkolnej i akademickiej, a także spotkania dla seniorów.

Program performatywny – Stary Browar Nowy Taniec – realizował wielopoziomową strategię promocji, wspierania rozwoju i upowszechniania wiedzy z zakresu współczesnej choreografii. Składały się na niego prezentacje spektakli, produkcje, rezydencje twórcze i projekty edukacyjne i badawcze. Misją programu była popularyzacja współczesnej sztuki choreograficznej oraz wspieranie profesjonalnego rozwoju młodych polskich artystów. Celem stało się stworzenie w Poznaniu miejsca całorocznych prezentacji awangardowych trendów w sztuce tańca i przestrzeni regularnej kreacji tańca współczesnego. Ważnym zadaniem programu było rozbudzanie zarówno w artystach, jak i w publiczności, głębszej świadomości bogactwa współczesnych zjawisk tanecznych, a poprzez rozpoczęcie nad nimi dyskusji i pobudzenie teoretycznej refleksji, przygotowanie odpowiedniego gruntu dla dynamicznego rozwoju sztuki choreografii w Polsce.

+

Grażyna Kulczyk
Fundatorka
fot. Beata Wielgosz

Grażyna Kulczyk is a promoter of culture and a contemporary art collector. While still a law student she began to build her private collection, which was initially focused on Polish art. As the collection expanded, it became increasingly international in composition, providing Polish audiences with new opportunities to come face-to-face with works by some of the world’s most acclaimed artists.

For Grażyna Kulczyk collecting art is more than merely a private pleasure, it is also a public service mission. Her desire to share her collection with a wider audience gave rise to the Kulczyk Foundation, which grew into the Art Stations Foundation by Grazyna Kulczyk with the art gallery located in the heart of Stary Browar.

Stary Browar is Grażyna Kulczyk’s largest project in Poland which introduced both a dynamic commercial space and new cultural activity into the city center. It resulted from the revitalization and expansion of the historic, nineteenth-century buildings of the Hugger Brewery, and from the outset was intended as a site for artistic activity. Today, Stary Browar is a place for growing new brands in Poland, and a site for exhibitions, a performance program and educational projects involving thousands of people each year. This urban complex has received numerous Polish and international awards.

The Art Stations Foundation by Grazyna Kulczyk was committed to the goal of continuously enriching the artistic life in the heart of the Stary Browar, arranging encounters and providing the public with opportunities for contact with the work of many prominent Polish and international artists. The realization of these plans includes bringing art to the public in commercial spaces, examples of which include the artworks from the GK Collection exhibited within Stary Browar public spaces as well as in being part of the whole complex the Blow Up Hall hotel, and dance performances in the park and outside the gallery building.

Since 2007, every autumn Stary Browar has held the Art & Fashion Festival – an innovative initiative by Grazyna Kulczyk featuring an Open University formula that combines the art, creativity and handicraft displayed by the creations of today’s fashion industry and students of fashion design. The festival’s educational program included workshops for young artists and fashion theorists (in areas such as Fashion Design, Fashion Drawing, Writing Fashion, Jewelry Design, Fashion Photography, and Fashion Video), as well as numerous (and open to the general public) lectures and meetings with artists and designers.
Grazyna Kulczyk is known for her bold and original projects, as well as for her commitment and utmost consistency in carrying them out. She is not afraid to take risky decisions or to experiment, which are valuable qualities in a collector of contemporary art. Her involvement and promotion of culture and art reach far beyond Poland’s borders, as evidenced by her support of the Kunsthalle Zurich and memberships in the Tate Modern Russian and Eastern Europe Acquisition Committee as well as in MoMA’s Modern Women Fund Committee. All Grazyna Kulczyk’s investments combine business and art in a creative, yet highly rational way. “50 50” – this simple equation describes the way in which her modern style of doing business and her social involvement intersect with the promotion of culture.

+

Zespół

Rada fundacji
Grażyna Kulczyk (2003-2021)
Jan Kulczyk (2003-2017)
Jaromir Jedliński (2003-2004)
Dominika Kulczyk (2006-2017)
Magdalena Sobaszkiewicz (2017-2021)
Maciej Chorążak (2017-2021)


Prezes Zarządu
Andrzej Jarocha (2003-2004)
Lechosław Olszewski (2004)
Agnieszka Sumelka Miśkowiak (2004-2010)
Paulina Kolczyńska (2010-2011)
Justyna Buśko (2011-2016)

Maciej Struski członek zarządu (2016-2021) likwidator (od 2021)


Rada programowa fundacji
Prof. Andrzej Banachowicz (2004-2007)
Prof. Jan Berdyszak (2004-2007)
Wojciech Makowiecki (2004-2007)
Prof. Piotr Piotrowski (2004-2006)
Dr Justyna Ryczek (2005-2007)



manager kolekcji
Agata Mazur (2007, 2009-2010)
Tamara Sztyma-Knasiecka (2008)
Marta Kabsch (2011-2015)
Marta Królikowska (2015-2018)


biuro programu wystawienniczego

Agata Mazur asystent biura, kurator programu edukacyjnego (2005-2006), koordynator programu wystawienniczego (2009)
Marika Zamojska asystent biura (2007-2009)
Małgorzata Badorek asystent biura / koordynator produkcji (2009-2010)
Ewa Stawowa koordynator produkcji (2010)
Małgorzata Szyk koordynator produkcji (2011)
Kamila Woynicz koordynator produkcji (2012-2016)
Ewa Dziewolska-Kawka koordynator biura i promocji (2010-2016)
Roman Soroko koordynator realizacji projektów (2004-2009)
Karol Kamiński koordynator realizacji projektów (2009-2010)
Piotr Witkoś koordynator realizacji projektów (2010-2011)
Grzegorz Ciamciach koordynator realizacji projektów (2012)
Kacper Czyczyło koordynator realizacji projektów / grafik (2013-2014)
Michał Ciesielski koordynator realizacji projektów / grafik (2015-2016)


biuro programu performatywnego

Joanna Leśnierowska kurator programu
Łukasz Kędzierski kierownictwo techniczne (2008-2021)
Natalia Draganik produkcja (2007-2009)
Agata Wittchen-Barełkowska produkcja (2009-2011)
Mikołaj Maciejewski produkcja (2012-2019), pełnomocnik zarządu fundacji (2016-2019)
Marta Lewandowska-Harasimowicz koordynator projektów (2012-2021), pełnomocnik zarządu fundacji (2019-2021)
Agata Kołacz promocja (2013-2014)
Hanna Kanecka promocja (2015)
Agnieszka Różyńska promocja (2016)
Natalia Gorzelańczyk produkcja, promocja (2019-2021)
Michał Łuczak oprawa graficzna programu (2006-2021)


księgowość ATF Partners
archiwizacja Maria Żuk-Piotrowska (2004-2007)