Stary Browar

Poznański Stary Browar został odbudowany oraz udostępniony pod koniec 2003 roku stając się jedną z atrakcji handlowych, architektonicznych i kulturalnych miasta. W latach 2004-2021 w obiekcie funkcjonowała część handlowa - galeria sklepów oraz Dziedziniec Sztuki - "kulturalne serce" obiektu.

Dwa tysiące czwarty rok był okresem szczególnym. Właśnie w tym roku w Starym Browarze udało mi się stworzyć miejsce, w którym łączą się sztuka i biznes. Działania, które prowadzę od lat wynikają z najgłębszego przekonania, że tworzenie jest tym, co zmienia szarość rzeczywistości, pobudza do refleksji, wzrusza. Kiedy więc pojawiła się możliwość odrestaurowania zabytkowego dziewiętnastowiecznego Browaru Huggera z entuzjazmem zaczęłam realizować zamierzony cel. Forma jaką budynkom nadali architekci Piotr Z. Barełkowski i Przemysław Borkowicz stanowi dzieło samo w sobie.

Podsumowanie działalności fundacji w pierwszym roku jej istnienia (2004) przez Grażynę Kulczyk - Kalendarium Art Stations Foundation

  • Dziedziniec
    sztuki
  • Galeria
    Art Stations
  • Słodownia +1
  • Słodownia +2
  • Słodownia +3
    Studio
  • Susznia

Przyszłam tam w słoneczny dzień i miejsce to wydało mi się magiczne. Położone w centrum miasta, a jakbym się znalazła w innym świecie. Biegały psy, koty, na sznurkach wisiała bielizna. Było egzotycznie. Poczułam, że to miejsce ma duszę. Od początku wiedziałam, że trzeba je oddać artystom.

Grażyna Kulczyk – cytat z broszury Stary Browar Spreading Wings, 2007 r.

Dzieła sztuki w Starym Browarze
Igor Mitoraj
Thsuki-no-hikari
(Światło księżyca)
Rzeźba (odlew), 1991

Monumentalna rzeźba Igora Mitoraja „Blask Księżyca” przedstawia fragment ludzkiej twarzy na wzór antycznych posągów herosów. Z jednej strony ujawnia fascynację artysty kulturą antyczną, z drugiej stanowi niezwykłe połączenie tradycji z nowoczesnością. Igor Mitoraj zasłynął jako autor monumentalnych rzeźb eksponowanych w przestrzeniach miast na całym świecie.

Leon Tarasewicz
Bez tytułu
Instalacja, 2003

Kolumny autorstwa Leona Tarasewicza to wyjątkowy przykład polskiej sztuki współczesnej. Instalacja powstała z okazji obchodów 750-lecia Miasta Poznania na kolumnach Teatru Wielkiego w Poznaniu, które posłużyły jako płótno do pracy malarskiej. Na 54 kręgach artysta namalował żółto–zielone pasy, które przez miesiąc zdobiły fasadę opery. Obecnie ożywiają przestrzeń schodów ruchomych w Atrium Starego Browaru.

Piotr Kurka
Konflikt między dobrem a złem
Instalacja / rzeźba (ławka), 2004

„Konflikt między dobrem a złem” Piotra Kurki to czarno-biała ławka zbudowana z marmuru. Na białej części ławki została umieszczona figura kruka. Praca ma być zobrazowaniem stanu walki pomiędzy ciemną i jasną stroną doświadczanej przez nas rzeczywistości. Piotr Kurka to rzeźbiarz mieszkający i racujący w Poznaniu, był współtwórcą legendarnej grupy Koło Klipsa.

Wojciech Kujawski
Kufel
Rzeźba (odlew), 2007

Wykonany z brązu kufel został zaprojektowany przez Wojciecha Kujawskiego z okazji otwarcia Pasażu. Uroczyste odsłonięcie tej nietypowej rzeźby wiązało się z ustanowieniem aż dwóch rekordów Guinessa – największego kufla oraz ilości wypitych z niego litrów piwa. Kufel ozdobiony jest sześcioma wyrzeźbionymi postaciami.

Alessandro Mendini
Citta Gentile
6 rzeźb, 2004

Alessandro Mendini to jeden ze światowej czołówki artystów zajmujących się designem. Rzeźby eksponowane w Starym Browarze to instalacja „Citta Gentile” („Miasto Przyjazne”), która została przygotowana specjalnie dla tej przestrzeni na retrospektywną wystawę artysty w Poznaniu w 2004 roku, inicjującą działania Art Stations Foundation. Rzeźby obrazują koncepcję Mediniego, który przestrzeń publiczną traktuje jako obiekt o silnym wyrazie estetycznym, z całym bogactwem jej form i kolorów. „Citta Gentile” towarzyszy napisany przez artystę tekst będący zbiorem filozoficznych pytań o kondycję człowieka we współczesnym świecie.

Mr.
Henyo-Penyo Myomyonmyo
Rzeźba, 2005

Rzeźba „Henyo-Penyo Myomyonmyo” to dzieło japońskiego artysty Mr., który swoją obecność na międzynarodowej scenie sztuki współczesnej zaznaczył jako autor kolekcji rysunków dziewczynek przypominających postaci z komiksowego świata mangi, które szkicował na odwrocie rachunków zbieranych przy codziennych zakupach. Artysta inspirując się animacją, wykorzystuje różne techniki, jak rysunek, malarstwo czy rzeźba, jest także performerem.

Choe U-Ram
Opertus Lunula Umbra
(Ukryty Cień Księżyca)
Instalacja, 2008

Rzeźba Choe U-Ram’a została zrealizowana na V Biennale w Liverpoolu (2008). „Ukryty Cień Księżyca” to dzieło zainspirowane obserwacją zjawisk naturalnych. Prezentowaną w przestrzeni Pasażu rzeźbę cechuje delikatność i dbałość o szczegół. Zawieszona w powietrzu, kinetyczna konstrukcja sprawia wrażenie organicznej formy. Praca jest kontynuacją wcześniejszych wielkoformatowych instalacji artysty.

Adam Garnek
Relief fasady
Instalacja, stal, szkło, system świetlny, 2007

Fasada Pasażu Starego Browaru to wspólne dzieło projektantów Studia ADS i artysty Adama Garnka. Architekci stworzyli szklaną bryłę podzieloną kilkupiętrowymi, poziomymi pasmami. Fasada zamknięta jest z obu stron ceglanymi wieżami, zwieńczonymi szklanymi hełmami. Wewnątrz umieszczona jest instalacja świetlna, która w nocy zamienia fasadę w migotliwą, półprzezroczystą kurtynę mieniącą się w mroku.

Rafael Lozano-Hemmer
Wavefunction
Instalacja, 2007

„Wavefunction” po raz pierwszy zostało zaprezentowane na Biennale w Wenecji w 2007. Instalacja Rafaela Lozano-Hemmera składa się z kilku rzędów krzeseł wprawianych w ruch dzięki systemowi tłoków, komputerów i kamer. Reagując na obecność publiczności w przestrzeni Pasażu, krzesła poruszają się tworząc tytułowe fale. Artysta pochodzący z Meksyku, a tworzący w Kanadzie, jest znany z interaktywnych instalacji w przestrzeniach publicznych.

Sebastian Hempel
Irrlichter
Instalacja, 2004-2008

Umieszczona w holu recepcyjnym Blow Up 50 50 instalacja „Irrlichter” składa się z dwóch podłużnych fluorescencyjnych jarzeniówek, które dzięki specjalnemu napędowi mogą świecić się i obracać. Autorem pracy jest niemiecki artysta Sebastian Hempel, laureat wielu nagród artystycznych. Hempel tworzy przede wszystkim instalacje, w których szczególną rolę odgrywa ruch oraz wizualne i przestrzenne efekty świetlne.

Caio Reisewitz
Real Gabinete Portugues de Leitura IV, Rio de Janeiro
Fotografia barwna, 2004

Caio Reisewitz to jeden z najbardziej uznanych na arenie międzynarodowej artystów brazylijskich. Jego fotografia Real Gabinete Portugues de Leitura IV, Rio de Janeiro zdobiąca wnętrze Suszni to część prac ukazujących wnętrze Portugalskiej Biblioteki Królewskiej w Rio de Janeiro, arcydzieła architektury kolonialnej w Ameryce Południowej. Artysta oddaje zarówno wyjątkowy charakter bibliotecznego wnętrza, jak i monumentalność niezwykłej architektury.

Patrick Tourneboeuf
Archives nationales #09 / Archives nationales #16
Fotografia barwna, 2000 / 2005

W Suszni możemy także oglądać dwie wspaniałe fotografie autorstwa francuskiego artysty Patricka Tourneboeufa, który od lat 90. wykonuje wielkoformatowe zdjęcia wnętrz oraz przestrzeni urbanistycznych. Artysta zajmował się dokumentacją renowacji Centrum Pompidou, Grand Palais w Paryżu oraz pałacu w Wersalu. Prace Archives nationales #09 oraz #16 ukazują stare woluminy ksiąg i dokumentów we wnętrzu Archiwum Narodowego w Paryżu. Fotografie Tourneboeufa są refleksją dotyczącą rejestrowanych przez niego wnętrzami publicznymi i prywatnymi.

Rafael Lozano-Hemmer
Blow Up Commission
Instalacja, 2008

Instalacja Blow Up Commission została przygotowana przez Rafaela Lozano-Hemmera specjalnie dla Blow Up 50 50 i jest dostosowana do unikalnego charakteru jego wnętrza. Instalacja składa się z ekranów plazmowowych, czujników ruchu, kamer i komputerów, które działają w interakcji z poruszającymi się we wnętrzach osobami. Ruch uruchamia mechanizm i jest projektowany na ekrany, które podzielone na dziesiątki małych kwadratów tworzą niezwykłą mozaikę symultanicznych obrazów. Rafael Lozano-Hemmer urodził się w Meksyku, obecnie mieszka i pracuje w Montrealu i Madrycie. Artysta wykorzystując robotykę i najnowsze technologie tworzy przede wszystkim rzeźby kinetyczne oraz instalacje w typie environments.

Spencer Tunick
San Sebastian 1
(Fundacion COFF)
2006

Spencer Tunick od 1992 r. kreuje w różnych miejscach świata monumentalne instalacje-performance, do których pozują mu setki nagich ochotników. Artysta grupuje postacie w zwartą masę, która formując określony kształt, wpisuje się w architekturę konkretnego wnętrza czy w krajobraz. Każdej akcji towarzyszy dokumentacja fotograficzna. „San Sebastian 1” to efekt performance zorganizowanego w Fundacion COFF w San Sebastian.

Vanessa Beecroft
VB 52.100
(Castello di Rivoli, Turyn)
Fotografia barwna, 2003

Monumentalna fotografia Vanessy Beecroft jest elementem dokumentacji performance przeprowadzonej przez autorkę w Castello di Rivoli w Turynie w 2003 roku. Była to jedna z wielu akcji sygnowanych inicjałami artystki, która organizuje sesje fotograficzne z udziałem modelek, komponując z ich ciał najróżniejsze układy w przestrzeniach galeryjnych.