Olafur Eliasson (ur. 1967 r.) to artysta pochodzenia duńsko-islandzkiego, absolwent Królewskiej Akademii Sztuk Pięknych i co najważniejsze jeden z najbardziej fascynujących artystów współczesnych. Studio Olafur Eliasson założone przez artystę w 1995 roku w Berlinie to unikalna pracownia-laboratorium, na którą składa się kilkudziesięcioosobowy zespół architektów, inżynierów, rzemieślników zajmujących się „testowaniem artystycznych pomysłów różnych formatów”. Rozpiętość realizowanych projektów jest ogromna – od dzieł realizowanych w galeriach i muzeach całego świata, przez ogromne projekty w przestrzeniach publicznych, jak projekt Serpentine Gallery Pavilion (2007) czy choćby wykonane w ubiegłym roku gigantyczne nowojorskie wodospady, czy niezwykłą instalację „The Weather Project” (2003) w Tate Modern w Londynie, po artystyczne zlecenia dla takich marek jak BMW czy Louis Vuitton. Artysta reprezentował Danię na Biennale w Wenecji w 2003.
Zaraz po wystawie solowej w Museum of Modern Art w Nowym Jorku oraz w słynnym P.S.1 w lecie 2008, GK Collection została poinformowana o nowej pracy artysty “Abstract Afterimage Star”, która była jedynym kolorowym rozwinięciem instalacji projekcji białych figur geometrycznych. Nowa praca stała się szybko ważnym nabytkiem kolekcji oraz inspiracją do dalszych zakupów fotograficznych realizacji artysty oraz przyczynkiem do bardzo ważnej, bo pierwszej wystawy Olafura Eliassona w Polsce.
Prace zaprezentowane podczas wystawy koncentrowały się na temacie ważnym dla Eliassona od początku jego twórczości – na problemie percepcji, szczególnie percepcji koloru. Tworząc prezentacje chcieliśmy pokazać to, w jak fascynujący sposób artystę interesują zależności zachodzące pomiędzy światłem i kolorem. A więc podkreślić fakt, iż jednym z fundamentów jego sztuki jest pragnienie uświadomienia widzowi jego własnej roli w doznawaniu otaczającej rzeczywistości, a przede wszystkim tego, że percepcja nie jest doświadczeniem obiektywnym. Korzystając z teorii optyki Eliasson odkrywa przed widzem mechanizmy percepcji, zachęcając go do współkreowania znaczeń. W rezultacie widz staje się ko-producentem dzieła, artysta dostarcza bowiem jedynie stymulacji dla oka, dając widzowi przestrzeń dla indywidualnej reakcji. Celem wystawy było uświadomienie publiczności, że dzieło sztuki jest wizualnym wyzwaniem dla każdego jego odbiorcy i zachęcenie do obcowania z jednym z najciekawszych zjawisk współczesnej sceny międzynarodowej.
Wystawie towarzyszył katalog, w którym znalazły się teksty Prof. Krystyny Wilkoszewskiej, która przyjrzała się twórczości Eliassona przez pryzmat teorii filozoficznych dotyczących percepcji oraz Frances Morris – szefowej kolekcji sztuki międzynarodowej Tate Modern w Londynie oraz ko-kuratorki londyńskiego „Weather Project” w 2003 roku. Ważną częścią projektu była także specjalnie zaaranżowana przestrzeń czytelni, gdzie widzowie mieli okazję zapoznać się z najlepszymi publikacjami poświęconymi twórczości Olafura Eliassona, pośród których szczególne miejsce zajmuje imponująca „Studio Olafur Eliasson. An Encyclopedia” wydawnictwa Taschen. Wystawa odbyła się pod Honorowym Patronatem Ambasady Danii a w ramach imprez towarzyszących odbyło się spotkanie z Józefem Robakowskim połączone z pokazem prac artysty zatytułowanym „Uwaga: Światło!” oraz wykład Prof. Krystyny Wilkoszewskiej, będący dopełnieniem eseju z katalogu. Wystawie towarzyszyły również wykłady o twórczości Eliassona przygotowane przez Dorotę Łuczak oraz Magdalenę Moskalewicz, doktorantki Instytutu Historii Sztuki Uniwersytetu im. Adama Mickiewicza.
Olafur Eliasson ur. w 1967, absolwent Królewskiej Akademii Sztuk Pięknych w Kopenhadze (1989 – 1995). Pracuje i mieszka w Kopenhadze i Berlinie, gdzie mieści się jego Studio. Studio Olafur Eliasson (www.olafureliasson.net) to zespół architektów, inżynierów, rzemieślników oraz asystentów, którzy wspólnie pracują nad instalacjami, rzeźbami oraz momunentalnymi projektami Eliassona. Od połowy lat 90tych Eliasson realizuje nowe projekty oraz prezentuje swoją twórczość na licznych wystawach na całym świecie. Prace artysty znajdują się w wielu kolekcjach prywatnych i muzealnych. Jednym z najbardziej znanych projektów Eliassona był „The Weather Project” zrealizowany w londyńskim Tate Modern (2003) – gigantyczne słońce stworzone z systemu kilkuset żółtych lamp oraz luster. W tym samym roku reprezentował Danię na Biennale w Wenecji. Na przełomie 2007 i 2008 roku San Francisco Museum of Modern Art (SFMOMA) zorganizowało pierwszą wielką restrospektywę jego twórczości zatytułowaną „Take Your Time: Olafur Eliasson”. Jedną z ostatnich monumentalnych realizacji były cztery wodospady zainstalowane na nowojorskiej East River – „The New York City Waterfalls”.