Projekt Yanka Rudzka: Wielogłos ԲԱԶՄԱՁԱՅՆՈՒԹՅՈՒՆՆԵՐ მრავალხმიანობა Polifonias
  • K pictures Katarzyna Kłudczyńska
  • K pictures Katarzyna Kłudczyńska
  • K pictures Katarzyna Kłudczyńska
  • K pictures Katarzyna Kłudczyńska
  • K pictures Katarzyna Kłudczyńska
  • K pictures Katarzyna Kłudczyńska
  • K pictures Katarzyna Kłudczyńska
  • K pictures Katarzyna Kłudczyńska
  • K pictures Katarzyna Kłudczyńska
  • K pictures Katarzyna Kłudczyńska
  • K pictures Katarzyna Kłudczyńska
  • K pictures Katarzyna Kłudczyńska
  • K pictures Katarzyna Kłudczyńska
  • K pictures Katarzyna Kłudczyńska
  • K pictures Katarzyna Kłudczyńska
  • K pictures Katarzyna Kłudczyńska
  • K pictures Katarzyna Kłudczyńska
  • K pictures Katarzyna Kłudczyńska
  • K pictures Katarzyna Kłudczyńska
  • K pictures Katarzyna Kłudczyńska
  • K pictures Katarzyna Kłudczyńska
  • K pictures Katarzyna Kłudczyńska
  • K pictures Katarzyna Kłudczyńska
  • K pictures Katarzyna Kłudczyńska
  • K pictures Katarzyna Kłudczyńska
  • K pictures Katarzyna Kłudczyńska
  • K pictures Katarzyna Kłudczyńska
  • K pictures Katarzyna Kłudczyńska
  • K pictures Katarzyna Kłudczyńska
  • K pictures Katarzyna Kłudczyńska
  • K pictures Katarzyna Kłudczyńska
  • K pictures Katarzyna Kłudczyńska
  • K pictures Katarzyna Kłudczyńska
  • K pictures Katarzyna Kłudczyńska
  • K pictures Katarzyna Kłudczyńska
  • K pictures Katarzyna Kłudczyńska
  • K pictures Katarzyna Kłudczyńska
  • K pictures Katarzyna Kłudczyńska
  • Maciej Zakrzewski
  • Maciej Zakrzewski
  • Maciej Zakrzewski
  • Maciej Zakrzewski
  • Maciej Zakrzewski
  • Maciej Zakrzewski
  • Maciej Zakrzewski
  • Maciej Zakrzewski
  • Maciej Zakrzewski
  • Maciej Zakrzewski
  • Maciej Zakrzewski
  • Maciej Zakrzewski
  • Maciej Zakrzewski
  • Maciej Zakrzewski
  • Maciej Zakrzewski
  • Maciej Zakrzewski
  • Maciej Zakrzewski
  • Maciej Zakrzewski
  • Maciej Zakrzewski
  • Maciej Zakrzewski
  • Maciej Zakrzewski
  • Maciej Zakrzewski
  • Maciej Zakrzewski
  • Maciej Zakrzewski
  • Maciej Zakrzewski
  • Maciej Zakrzewski
  • Maciej Zakrzewski
  • Maciej Zakrzewski
  • Maciej Zakrzewski
  • Maciej Zakrzewski
  • Maciej Zakrzewski
  • Maciej Zakrzewski
  • Maciej Zakrzewski
  • Maciej Zakrzewski
  • Maciej Zakrzewski
  • Maciej Zakrzewski
  • Maciej Zakrzewski
  • Maciej Zakrzewski
  • Maciej Zakrzewski
  • Maciej Zakrzewski
  • Maciej Zakrzewski
  • Maciej Zakrzewski
  • Maciej Zakrzewski
  • Maciej Zakrzewski
  • Maciej Zakrzewski
  • Maciej Zakrzewski
  • Maciej Zakrzewski
  • Maciej Zakrzewski
08.09.2018 – 09.09.2018
Studio Słodownia +3
19.09.2018
OK16, Białoruś, Mińsk
21.09.2018
Gorkiy Theatre, Ukraina, Dniepr
25.09.2018
Movement Theatre, Gruzja, Tbilisi
29.09.2018
Hamazgayin State Theater, Armenia, Erywań
01.10.2018
Molodyy Theatre, Ukraina, Kijów
13.11.2019

Spotykamy się w praktyce i praktykujemy spotkanie.
Tańcząc na ramionach przodków,
zanurzamy się w teraźniejszości.
i transformujemy jutro.

Czy (i jak) można zderzyć ze sobą jednocześnie tak z pozoru odległe taneczne światy, jak brazylijska samba, ormiańskie kochari, gruzińskie svanuri i polski oberek ? Projekt Yanka Rudzka: Wielogłos połączył artystów z Armenii, Brazylii, Gruzji i Polski w podróży do źródeł i z powrotem. Zainspirowani postacią Yanki Rudzkiej – polskiej tancerki która w l. 50 XX w. wyjechała do Brazylii by stać się tam jedną z najważniejszych postaci współczesnego tańca – oraz jej przekonaniem, że bez pogłębionego rozpoznania tradycyjnych źródeł kultura współczesna nie może się rozwijać, zanurzyliśmy się w praktyce tradycyjnych, niestylizowanych kultur tanecznych naszych krajów stawiając pytania o ich znaczenie dla nas samych i współczesnej choreografii. Odwołując się do wspólnotowego i ekstatycznego oraz transgresyjnego wymiaru tańca, finałowa choreografia, skomponowana z elementów wszystkich eksplorowanych tanecznych tradycji, umieszczona została w kontekście kultury techno. Tym samym, wkraczając z tańcem tradycyjnym w zaskakujący dla niego kontekst, spoglądając na kulturę techno jak na nowy folk, spektakl zgłębiał ekstatyczny i społeczny wymiar tańca celebrując jednocześnie jego transformującą siłę.

Punktem wyjścia dla pracy nad spektaklem stała się tak silna na Kaukazie muzyczna koncepcja polifonii – WIELOGŁOSU. Polifonia, jako ciekawa metafora naszej tożsamości – tej kulturowej, jak i narodowej, osobistej i artystycznej, tożsamości na swój sposób polifonicznej właśnie, bo złożonej z wielu warstw i wielu (często sobie odległych, a nawet sprzecznych wewnętrznie) elementów – prowadzi nas do idei polifonicznego ciała – ciała współistniejących w nim wielu głosów (tych indywidualnych, jak i tych zapożyczonych ze współczesnej i tradycyjnej kultury); ciała zmagającego się z głosów tych nadmiarem, hałasem, kakofonią. A także do „wielogłosowej” kompozycji ruchu – „melodii” tańca komponowanego przez wiele różnych ciał (głosów) zjednoczonych w tanecznym wirze.

Międzynarodowy zespół PROJEKTU YANKA RUDZKA wyruszał w podróż karmiony pytaniami : skąd pochodzimy? Co kryje się w naszej tradycji tanecznej – jakie narracje, jakie wartości, jakie elementy formalne mogą potencjalnie inspirować współczesną praktykę choreograficzną? Imperatywem proponowanej podróży i jej niezaprzeczalną wartością jest spotkanie kultur – spotkanie poprzez praktykę, które pozwala nam w sposób zrozumiały poznać, zrozumieć i skonfrontować się z nieznaną, obcą nam kulturą, ale także i z naszą własną. Projekt pozwolił (i artystom i publiczności)  na wyjątkowe spotkanie z rodzimą tradycją, postrzeganą i doświadczaną oczami (i ciałami) Innego, i na  odkrycie tradycyjnej  kultury dla współczesnej praktyki choreograficznej.

+

Michał Łuczak

pomysł
Joanna Leśnierowska

kompozycja
Joanna Leśnierowska & Janusz Orlik we współpracy z tancerzami

taniec
Anderson Danttas, Helena Ganjalyan, Karen Khachatryan, Agnieszka Kryst, Kote Liparteliani, Janusz Orlik, Neemias Santana, Katarzyna Sitarz, Hasmik Tangyan, Megi Zarkua

wsparcie merytoryczne i trening
Piotr Zgorzelski
(polskie tańce tradycyjne)

Artavazd Ayvazyan
(tańce ormiańskie)

Soso Kopaleishvili
(tańce gruzińskie)

Katarzyna Sitarz
(praca z głosem)

dramaturgia i światło
Joanna Leśnierowska

pejzaż dźwiękowy
Janusz Orlik

oprawa wizualna
Michał Łuczak

realizacja techniczna
Łukasz Kędzierski

koordynacja
Harutyun Alpetyan (Armenia)
Salome Sordia (Gruzja)

produkcja
Marta Harasimowicz i Mikołaj Maciejewski
Art Stations Foundation by Grażyna Kulczyk we współpracy z Instytutem Muzyki i Tańca w Warszawie oraz East European Performing Arts Platform.

Artyści

Projekt jest częścią koordynowanego przez Instytut Adama Mickiewicza międzynarodowego programu kulturalnego POLSKA 100, realizowanego w ramach Programu Wieloletniego NIEPODLEGŁA na lata 2017–2021.

Dofinansowano ze środków MKiDN w ramach Programu Wieloletniego NIEPODLEGŁA na lata 2017–2021.

Projekt realizowany we współpracy z Instytutem Muzyki i Tańca.