Wykonawcy przesłuchiwani. Tytuł mówi wszystko: dwójka perfromerów w krzyżowym ogniu pytań. Ona, Simone Aughterlony, niesamowita tancerk amerykańsko-berlińskiej choreografki Meg Stuart. On, Thomas Wodianka, błyskotliwy aktor Christopha Marthalera. Ich siłą jest bycie sobą.
Spektakle o mechanizmach teatru… Kim są wykonawcy, gdy stają przed widownią? Jaka jest tak naprawdę różnica i gdzie przebiega granica między teatralnym, nierealnym (nieprawdziwym?) a prywatnym, realnym (prawdziwym?)? Jak bardzo nieprawdziwi jesteśmy w zwykłym życiu, jak bardzo nieprawdziwi na scenie? Publiczność jest wspólnikiem wszelkich zdarzeń. Nie ma innego wyjścia jak oceniać to, co widzi. Tutaj przesłuchuje się wykonawców. Wy jesteście sędziami. Co o nich myślicie?
“Performers on Trial” to spektakl w procesie ciągłego testowania, w którym wykonawcy są non stop świadomi bycia obserwowanym i ocenianym przez widza. Zdają się niezmordowani w próbach udowodnienia publiczności swojej niewinności i przekonywaniu jej o swej wartości.
Publiczność jest tu jednocześnie sędzią i świadkiem. Widzowie mają prawo zaangażować się i wziąć udział w spektaklu akceptując rolę świadka. W ten sposób mają wpływ na rozwój przedstawienia. Ale mogą także zdystansować się wobec działań na scenie stając się oceniającym i kontrolującym obserwatorem, pozostającym emocjonalnie bezstronnym.
Spektakl zgłębia różnorakie znaczenia „bycia przesłuchiwanym” jako wykonawca. Gra z tematem poddawania się testowi. Zadaje pytania w stylu: czy to co robisz jest wartościowe, prawdziwe, szczere? Czym jest tak naprawdę szczery spektakl?
Simone Aughterlony pochodzi z Nowej Zelandii. Począwszy od 1994 pracowała z wieloma europejskimi choreografami m.in. z Lisą Densem i Carol Brown, a następnie w 2000 r. dołączyła do zespołu Meg Stuart / Damaged Goods i współtworzyła głośny spektakl „Highway 101” oraz zastąpiła Meg Stuart w kultowej choreografii „Disfigure Study”. Odkąd podążając za Meg Stuart zamieszkała w Zürichu, wzięła udział w „We can work it out”, teatralnej produkcji Stefana Puchera, współpracowała jako choreograf z Falkiem Richterem (For Belter Word-7 seconds. 2003) oraz oczywiście tańczyła w głośnych szwajcarskich spektaklach Damaged Goods („alibi; visitors only”). Simone uczyła tańca w ramach warsztatów dla Damaged Goods, podczas Wiener Tanzwochen oraz w Tanzhaus Zürich. Odkąd Meg Stuart przeniosła się do Berlina, Simone pracuje jako niezależna tancerka i choreograf. Duet Perfromers on Trial (2005) jest drugim spektaklem Simone i rozwinięciem jej debiutanckiego sola Private property (2004). Najnowszy spektakl grupowy „Bare Back Lying” miał swoją premierę także w 2005 roku.
Thomas Wodianka studiował medycynę, a następnie aktorstwo w Hamburgu. Był członkiem zespołu Schauspielhaus Zurych za dyrekcji Chrostopha Marthalera. Grał w spektaklach Stefana Puchera, Falka Richtera, Christopha Marthalera i Meg Stuart, gdzie po raz pierwszy współpracował z Simone. Od 2005 r. kontynuuje pracę z Pucherem w berlińskiej Volksbuehne jednocześnie współpracując nad niezależnymi produkcjami z Simone Aughterlony i Davisem Freemannem