Richard Serra (ur. 1939) to jeden z najwybitniejszych przedstawicieli amerykańskiego minimal-art’u: rzeźbiarz, twórca video, kojarzony przede wszystkim z gigantycznymi rzeźbiarskimi realizacjami site-specific wykonanymi ze stali.
Najbardziej znane dzieło Serry to Tilted Arc – wysoki na 3,5 metra stalowy łuk postawiony na Federal Plaza w Nowym Jorku. Kontrowersje wywołane rzeźbą głównie wśród pracowników otaczających plac biurowców (zakłócone swobodne przejście przez plac) spowodowały usunięcie realizacji w 1989 r. Najsłynniejszą współczesną realizacją Serry jest z pewnością Snake eksponowany w największej z galerii w Guggenheim Muzeum w Bilbao.
W filmach Richarda Serry z lat 1968-1979, które zaprezentowano na pokazie w Starym Browarze ujawniają się wątki niezmiennie obecne w twórczości artysty: zamiłowanie do materiału – stali, do fizycznej pracy związanej z jego obróbką, ale też do społecznych aspektów samej pracy.
Pierwszy z prezentowanych film Serry: Hand Catching Lead (1968) to właściwie jedno ujęcie dłoni usiłującej schwytać kawałek materiału rytmicznie wypadający spoza kadru. Podobnie w Hands Scrapping – dwie pary męskich rąk (należacych do Serry i Philipa Glassa) metodycznie zagarniają stalowe opiłki z drewnianego podłoża.
Steelworks to obraz nakręcony w niemieckiej hucie zawierający wywiad z robotnikiem. Railroad Turnbridge z kolei składa się z serii ujęć mostów Burlington i Northern nad rzeką Willamette River w Portland w Oregonie w momencie ich otwarcia na czas przepływającego statku. Sam Serra zresztą pojawia się w Cremaster 3 Matthew Barney’a jako Hiram Abiff („architekt”).
Wszystkie filmy zostały wyświetlone ze świeżo odrestaurowanych taśm 16mm.
