New York Underground
15.12.2007 – 16.12.2007
Studio Słodownia +3

Program I. New York Then

Shirley Clarke Bridges Go Round, 1958, 17’

Marie Menken GO GO GO, 1964, 11’

Jonas Mekas Hare Krishna, 1966, 4’

Carolee Schneemann Viet-Flakes, 1966, 11’

Hollis Frampton Gloria!, 1979, 10’

Jurgen Reble The Golden Gate, 1992, 6’ excerpt

 

Program II. Camp

Jack Smith Flaming Creatures, 45’

George Kuchar Hold Me While I’am Naked, 1966, 15’

 

Program III. Classics / Erotics

Willard Maas Geography of the Body, 1943, 7’

Carolee Schneemann Fueses, 1967, 23’

James Broughton The Bed, 1968, 19’

Bill Morrison Film of Her, 1996, 12’

 

Program IV. New York Now

MM Serra Divine Possibilities, 2003, 10’

James Fotopoulos Drowning, 2000, 3’

Scot-Free Strange Love, 1996, 5’

Nisi Jacobs Epacta Lunae, A Day And A Half, 2004, 5’

Martha Colburn Wrong Time Capsule, 2’, 2006

Lili Chin Portrait of Shanghai, 2005

Bradey Eros Burn (Or, The 2nd Law of Thermodynamics), 5’, 2004

Anne Hanavan Liar, 2’, 2006|

Jennifer Reeves Shadows Choose Their Horrors, 2005, 31’

Dwudniowy przegląd filmów eksperymentalnych z legendarnej nowojorskiej The Filmmakers’ Cooperative.

Założona przez Jonasa Mekasa w roku 1960 instytucja posiada jeden z największych na świecie zbiorów sztuki filmowej – unikalne filmy beatników, czasów kontrkultury i przełomu obyczajowego lat 60. czy eksperymentów formalnych związanych z minimalizmem czy strukturalizmem. W archiwum znajduje się także wiele nieznanych filmów dokumentalnych przedstawiających życie nowojorskiej bohemy II połowy XX wieku.

Wiele z tych prac zostało pokazanych podczas przeglądu złożonego z czterech programów. Zaprezentowano historyczne prace Jonasa Mekasa czy Marie Menken, śmiałe awangardowe erotyki Willarda Maasa i Carolee Schneemann. A także kultową pracę Jacka Smitha – Flaming Creatures – kampowej, transseksualnej pracy nakręconej na przeterminowanej czarno-białej taśmie 16mm.

Filmy uzupełnił pokaz najnowszych prac prezentujących dzisiejszy świat nowojorskiej awangardy. Pokazy poprowadził MM Serra, filmowiec i aktualny dyrektor Filmmakers Coop.

Pokaz zrealizowany dzięki pomocy Ambasady Stanów Zjednoczonych w Polsce, we współpracy z CSW Kino.LAB.