Warszat Collective Jumps proponuje budującą wspólnotę pracę nad tańcem. Formy i praktyki kulturowe tańca ludowego zostają tu (krytycznie) wzięte pod lupę i zbadane w kontekście współczesnej polityki pracy i ciała w tańcu. Projekt dotyczy ciała jako „miejsca oporu”. Ciało jest tu rozumiane jako performatywne źródło interaktywnych działań, jako ciało zbiorcze, które jednocześnie staje się sceną. Analogie ze współczesnym ruchem „occupy” czy tańcami-protestami jak Halay (taniec z Turcji/ Kurdystanu), który jest wykonywany podczas demonstracji w wielkim okręgu jako wyraz protestu, narzucają się same: ciało polityczne w ruchu – w tańcu. W praktyce warsztat jest wprowadzeniem w badania relacji pomiędzy formą i treścią, które Isabelle Schad prowadzi od wielu lat stawiając pytania skąd jaka forma pochodzi – szukając ich korzeni i początków. Praktyka ta czerpie z doświadczania ciała w ramach Body-Mind-Centering ® oraz z embriologii (w przypadku tej ostatniej chodzi o podstawowe biologiczne założenia w kontekście stawania się formy). Założenia te choreografka łączy z różnymi tanecznymi formami wykorzystania przestrzeni, takimi jak łańcuchy czy kręgi; także ze schematami kroków, zadając przy tym pytania m.in. o to jaką energię uwalnia krok naprzemienny? w jaki sposób płynnie przechodzi z jednej formy tanecznej w drugą? Kiedy i jak dochodzi do wzajemnego zetknięcia się ludzi w tańcu ludowym? Co oznacza zmiana partnera w tańcach grupowych i w tańcach parami, co oznacza w budowaniu wspólnoty? Praktyka ciała w ramach warsztatu będzie odnosić się do wczesnego stadium embrionalnego rozwoju – jeszcze przed podziałem komórek – i zostanie w tańcu przeciwstawiona równowartościowości ludzi wewnątrz jednej grupy. W efekcie powstanie model społeczeństwa przeciwstawiony dzisiejszej potrzebie rywalizacji: subiektywność (indywidualność) wewnątrz kolektywu i wspólnoty.
Isabelle Schad Coaching Praktyka „Collective Jumps”
06.10.2014 – 10.10.2014
Studio Słodownia +3
Artyści
W ramach
Projekt choreograficzny