Fizyczny Teatr Tańca
Projekt walki / Sekret Iwusia

Projekt walki

„Bohaterem spektaklu jest… WALKA, ta bez upiększeń, po prostu taka, jaką ona jest, brutalna, krwawa, gdzie mierzy się silniejszy ze słabszym, gdzie nie będzie cudu jak w walce Dawida z Goliatem, gdzie wiadomo, że musi popłynąć krew. I płynie, ale jak widać po minie zwycięscy swój triumf traktuje on rutynowo. Na twarzy nie pojawia się jakiś szczególny uśmiech radości, wręcz odwrotnie – pogarda dla pokonanego. I to również jest prawdziwe życiowo, a zatem sprawdza się. Jednoznaczny finał potęguje wrażenie, ale co ważniejsze skłania do zadania zasadniczego pytania – czy tak być musi w rzeczywistości i dlaczego? Porusza widza swoją brutalnością, bezwzględnością, tym, że akcja zmierza w z góry zaplanowanym kierunku i nic nie uchroni bohaterek – idących za głosem instynktu – od porażki. Bo obie przegrywają. To co niesie ze sobą walka to przeznaczenie. Znakomicie komentują to odniesienia do sytuacji z ekranu – walki zwierząt. Użycie wideo ze zwierzętami sprawia, że cała ta historia staje się bardziej uniwersalna – walkę zaczynamy dostrzegać także na innych płaszczyznach życia i w różnych relacjach. I choć nie wszędzie płynie krew, wszędzie jest strategia, taktyka, zwycięzcy i przegrani. Spektakl niesie duży ładunek emocjonalny, ale również intelektualny.

„Projekt Walki” jest znakomitym pretekstem do zadania kilku ważnych pytań. Najważniejsze – chyba o kondycję człowieka we współczesnej rzeczywistości. Na ile jego prymitywizm i okrucieństwo wysublimowało się od czasów gladiatorów do epoki postmodernizmu?

Walki kogutów, baranów czy psów, to przede wszystkich obraz zdziczenia samego człowieka, jego upadku duchowego. I to widać w ostatniej scenie, w finale, gdy Zwycięzca upokarza Pokonanego, depcząc mu dłonie, ale robi to bez przekonania, z obojętnością na twarzy. Tylko dlatego, ze takie są reguły gry, bo tego żąda gawiedź, która zapłaciła za bilety.”

Andrzej Dudziński, Sierpień 2009

Sekret Iwusia

Kto choćby raz, w swoim życiu, nie rozmawiał ze sobą? Nie zadawał pytań, nie szukał odpowiedzi? Czy tocząc zażarte dysputy nie miał okazji odnaleźć w sobie drugiego „ja”, ukrytego głęboko, które do głosu dochodzi tylko przy specjalnej okazji, jak echo z dna serca? Czy ktoś może mieć jeszcze wątpliwości, że istnieje druga strona naszej egzystencji?

Iwuś mówi o niej. Posłuchajmy o czym opowiada, czego poszukuje i co jest dla niego tak naprawdę ważne? Być może Iwuś sprawi, że nasze życie stanie się pełniejsze, bardziej szczęśliwe i ekscytujące. A z pewnością pełne fantazji!

www.iwonagilarska.eu

+

Projekt walki

koncept
AnnaJędrzejczak-Skutnik

choreografia, wykonanie
Anna Jędrzejczak-Skutnik i Iwona Gilarska

muzyka
Michał Jacaszek

video
Anna Jędrzejczak-Skutnik, Mateusz Skutnik

kostiumy
Jędrzejczak-Skutnik, Iwona Gilarska

czas
40 min

premiera
18 sierpnia 2009, Klub ZAK Gdansk

światła
Bartosz Cybowski

Sekret Iwusia

koncept
Roberto Olivan i Iwona Gilarska

choreograficzny coaching
Roberto Olivan

wykonuje
Iwona Gilarska

kostium, scenografia
Iwona Gilarska, Bartosz Cybowski, Marek Piosik

muzyka
Georges Bizet, Czesław Niemen, Fred Frith, Psapp, Sara Montiel

reżyseria świateł
Bartosz Cybowski i Roberto Olivan

czas
40 min

Spektakl zrealizowany w ramach Rezydencji Zak 2010/work in progress/pokaz porezydencyjny 8 marca 2010. Pod patronatem Atystycznego Stowarzyszenia KULTYWATOR 3MIEJSKI

Artyści
Polska