Between the inherited and the acquired
Between culture and identity
Between tradition and the present day
W spektaklu Magyar Tàncok Eszter Salamon wraca do swoich tanecznych początków i analizuje korzenie swojego tańca. Kwestionuje z dzisiejszej perspektywy tradycyjne tańce węgierskie, których uczyła się jako dziecko, jak również opanowane później techniki tańca klasycznego i współczesnego. Konfrontuje je ze sobą w aspekcie form przedstawiania.
To bardzo osobista opowieść o poszukiwaniu własnego języka w tańcu, o drodze od tańca ludowego do współczesnego. Od silnie skodyfikowanych form i ról do tańca indywidualnej ekspresji, od opresji do emancypacji. W spektaklu, który jest na poły wykładem, na poły prezentacją tradycyjnych tańców węgierskich, artystce towarzyszy cała rodzina. Wykonują muzykę na żywo i tańczą, ilustrując opowieść Eszter.
Magyar Tàncok to pierwsza część dyptyku, po raz pierwszy zaprezentowana w Lyonie, na festiwalu „Les Intranquilles” w maju 2005 roku.
Eszter Salamon, węgierska tancerka i choreografka, odebrała klasyczne baletowe wykształcenie w Państwowej Akademii Tańca w Budapeszcie. W latach 1992-2000 pracowała we Francji, m.in. z Sidonie Rochon, Mathilde Monnier, czy Francois Verret. W 2001 roku zrealizowała solowy spektakl What A Body You Have, Honey oraz Giszell, we wspólpracy z Xavierem Le Roy. Rok później powstały Répétition d’Un Travail En Cours i Woman Inc.©. Brała udział w programie rezydencyjnym w Podewil Berlin, gdzie w 2004 prezentowała Reproduction na festiwalu Körperstimmen N°9. Była stypendystką 'Villa Medici Hors les Murs’. Ma za sobą również przygodę z teatrem operowym, (’Seven attemped escapes from Silence’ w Staatsoper Unter den Linden w Berlinie, 2005). Eszter Salamon bliskie jest myślenie o tańcu w kategoriach społecznych i politycznych. Sytuacja tancerza stojącego na scenie, przedstawiającego coś za pomocą tańca, sama w sobie ma według niej wymiar społeczno-polityczny.
