Emio Greco – Masterclass
17.10.2010
Studio Słodownia +3

Accademia Mobile – Wymiana
Mobilny charakter działań podejmowanych w ostatnich latach przez Emio Greco | PC postawił przed nami nieoczekiwane pytania i nowe odkrycia, otworzył nas na spontaniczne formy dzielenia z innymi naszych pasji, na otwartą działalność twórczą i badawczą.

Rozpoczęty przez nas w 2006 roku projekt Accademia Mobile, działający w trzech obszarach – Wymiany, Działalności Badawczej i Popularyzacyjnej, skupia się wokół tych celów poprzez organizowanie inicjatyw o charakterze wielokulturowym i interdyscyplinarnym, łączących w sobie elementy edukacji i działalności artystycznej.

W programie Wymiany nasze działania koncentrują się na tworzeniu formalnych ram dla nowych projektów edukacyjnych, w których dopełniają się wzajemnie teoria i praktyka, przekaz informacyjny i aktywność twórcza. Naszym celem jest wspieranie rozwoju tańca i pogłębianie praktycznego doświadczenia tanecznego.
W krótkim czasie swojego istnienia program Wymiany zdążył rozwinąć się w dwóch odrębnych kierunkach, które reprezentują dwa różne style współpracy z jednostkami partnerskimi projektu Accademia Mobile. Poprzez część naszych projektów („projekty mobilne”) budujemy sieć nowych kontaktów stanowiącą punkt wyjścia dla współpracy edukacyjnej i twórczej, szczególnie między Europą a Azją. Część działań natomiast skupiamy na przenoszeniu naszych idei na już istniejący grunt, realizując programy dla konkretnych instytucji prowadzących działalność edukacyjną („programy przyjezdne”).

Warsztat Double Skin / Double Mind (Podwójna Skóra / Podwójny Umysł)
Warsztat zatytułowany “ Double Skin / Double Mind” odzwierciedla podstawowe zasady, jakimi kierujemy się w swojej pracy twórczej. Przez lata warsztat ten obrał ustaloną, trwałą formę, w której każdy z uczestników jest zachęcany do rozbudzania w sobie kreatywności poprzez odkrywanie nowych sposobów pracy z ciałem. Oddech, Skoki, Rozciąganie, Redukcja i Przeniesienie to słowa-klucze, które opisują poszczególne części warsztatu. Poprzez pracę zarówno na poziomie ciała jak i umysłu dążymy do fizycznej metamorfozy, w której działanie zlewa się z intencją tworząc jedną całość – ruch.

Podczas zajęć kładziemy mocny nacisk na głęboką koncentrację, maksymalny wysiłek, a nawet fizyczne wyczerpanie. Pokonując granice własnych możliwości tancerze przestają kontrolować to jakich kształtów nabiera ich ruch. W tym stanie mogą przekraczać granice społecznie – a także i prywatnie – ustanowione dla ciała. Ponieważ repertuar ruchów rozwija się w sposób nieskrepowany, sam z siebie, tancerz już nie może skryć się za fasadą dekoratywnych ornamentów. Musi zamiast tego skupić się na świadomym tworzeniu ruchu, pamiętając, że w każdym przypadku jest to nowy, niepowtarzalny proces. Ten szczególny stan przypominający trans jest możliwy tylko wtedy, gdy tancerz podda się całkowicie emocjom i pozwoli sobie na niczym nieskrępowaną komunikację ciałem.

W swojej pracy choreograficznej Emio Greco | PC przywiązuje ogromną wagę do “wchodzenia z powrotem w ciało”. Mają temu służyć specjalne metody opracowane przez Emio Greco and Pieter’a Scholten’a. Po serii długich i intensywnych ćwiczeń oddechowych, wchodzących w program warsztatu, tancerze mają szansę spojrzeć na swoje ciało z zupełnie nowej perspektywy, dotrzeć do jego prawdziwej natury. Tak oto stają przed „ciałem odzyskanym”, uwikłanym w sieć niezliczonych powiązań utkaną z osobistych przeżyć, mechanizmów psychologicznych, norm społecznych, wpływów kulturalno-politycznych itp. Uświadamiają sobie jak wszystkie te czynniki skupiają się i rezonują w ich własnym ciele i przez pryzmat tego odkrycia zaczynają postrzegać siebie samych i otaczający ich świat.

Podczas treningu zachodzi proces, który można określić jako „wycofanie się”, wejście w stan wewnętrznej refleksji. Nie ma takiej możliwości, aby tancerz pozostał zaangażowany jedynie na poziomie zewnętrznej formy, by w procesie brało udział samo ciało, bezinteresownie i niezobowiązująco spełniając tą czy inną narzuconą mu funkcję. Na wstępie warsztatu uczestnicy odkrywają, że ciało – podstawowy instrument na jakim opierają się w swojej pracy – jest niezwykle złożone i niestabilne. Początkowo może to ich wprowadzać w zakłopotanie, ostatecznie jednak z pewnością stanie się punktem przełomowym przygotowującym do umiejętnego wykorzystania własnego ciała takim jakie ono jest naprawdę, bez prób kamuflowania jego prawdziwej natury, czy też ślepego się jej podporządkowywania.

Fransien van der Putt, air# Let’s suppose the Academy is a place for artists…

Emio Greco i Pieter C.Scholten pracują razem od 1995 cały ten czas poszukując nowych form w tańcu. Połączyła ich wspólna wizja tańca jako czystej formy ekspresji ciała osadzonego w przestrzeni teatralnej pełnej potencjalnych zewnętrznych oddziaływań. W ich pracach taniec zawsze mocno zaznacza swoją autonomię, tworzy swój własny czas i własną przestrzeń. Nigdy nie jest „używany” na scenie czy to jako medium przekazu, czy też sposób na wykreowanie określonej scenicznej przestrzeni. Według artystów taniec kieruje się własną odrębną logiką, w której ciało odnajduje się bez potrzeby używania dodatkowych znaczeń czy objaśnień. Wszystkie elementy składające się na spektakl – przestrzeń, światło, dźwięk – mają jeden wspólny cel: być dla ciała impulsem do samo-eksploracji.

Bertha Bermúdez Pascual prowadzi projekty badawcze, jest Koordynatorem Artystycznym Accademia Mobile. W 1992 była laureatką nagrody Prix de Lausanne. Edukację taneczną zdobywała w szkole tanecznej w Pamplonie, a także na studiach w Rudra Béjart w Lozannie oraz w szkole Johna Cranko w Sztudgardzie. W latach 1993-1996 należała do grupy tanecznej Frankfurt Ballet, a następnie związała się z Compañia Nacional de Danza w Madrycie. Występowała w spektaklach takich choreografów jak William Forsythe, Nacho Duato, Jirí Kylián, Ohad Naharin czy Hans van Manen. Do Emio Greco | PC dołączyła w 1998. Wystąpiła w większości zrealizowanych przez grupę spektakli. W 2005 porzuciła pracę taneczną na rzecz działalności badawczej (badania nad notacją tańca) i popularyzacji działań EG | PC. Jest koordynatorem projektu poświęconego notacji tańca.

ICKamsterdam
Międzynarodowe Centrum Sztuki Choreograficznej w Amsterdamie (International Choreographic Arts Centre Amsterdam) prowadzone przez Emio Greco i Pietera C. Scholten’a oficjalnie rozpoczęło swoją działalność w styczniu 2009. Wraz z jego otwarciem Emio Greco | PC zyskała stałą bazę dla całego szeregu inicjatyw, które grupa prowadziła już od 1996 i rozwija do dnia dzisiejszego. Działania, o których tu mowa to nie tylko cieszące się dziś międzynarodowym uznaniem produkcje choreograficzne, ale i inicjowanie badań nad tańcem, udostępnianie przestrzeni dla projektów badawczych, stymulowanie dialogu między artystami, organizacja warsztatów, wykładów i programów edukacyjnych, realizowanie bieżącego repertuaru placówki i działalność wydawnicza.

Centrum Sztuki ICKamsterdam to miejsce, gdzie osoby profesjonalnie związane z tańcem mogą rozwijać się zawodowo i realizować projekty o charakterze badawczym. Naszymi najważniejszymi celami są rozwój badań nad tańcem, wspieranie dialogu oraz stwarzanie okazji do konfrontacji pomiędzy zaproszonymi twórcami. Jesteśmy miejscem stale otwartym na kontakt z artystami z Holandii i zza granicy, których okresowo u siebie gościmy. Zapewniamy im wsparcie i zaplecze dla działań twórczych, sami zaś otrzymujemy możliwość ciągłej ewolucji i doświadczania ożywczych zmian za każdym razem, gdy pojawia się u nas ktoś „z zewnątrz”. ICKamsterdam to gościnne miejsce, w którym każdy znajdzie przestrzeń dla tworzenia, obserwacji, analizy, rozwoju i refleksji.

Swoją misję ICKamsterdam realizuje na poziomie lokalnym, krajowym i międzynarodowym. Poprzez działania samego centrum, a także naszych rezydentów i gości, staliśmy się ważnym punktem na mapie kulturalnej Amsterdamu. Nasze projekty goszczą na scenach w kraju i za granicą. Stałym elementem naszych działań jest aktywna współpraca z zagranicznymi twórcami i instytucjami.

ICKamsterdam organizuje produkcję spektakli tanecznych, którym później zapewnia dystrybucję i prezentację przed szerszą publicznością na scenach w kraju i za granicą. Centrum pełni także ważną w każdej dziedzinie sztuki rolę laboratorium, w którym rodzą się i dojrzewają nowe pomysły. Nasze drzwi są stale otwarte dla publiczności, regularne prezentacje spektakli i wydarzenia kulturalne stanowią nieodłączną część naszego kalendarium.

Warsztaty masterclass

Niedziela 17.10 – 13:00-18:00

dla profesjonalnych tancerzy wstęp wolny

Artyści

Spektakl i warsztaty możliwe dzięki wsparciu Wydziału Promocji Starostwa Powiatowego w Poznaniu, podziękowania dla Fundacji Nuova za współpracę przy projekcie.