Cie Gilles Jobin
Black Swan
08.01.2010
Studio Słodownia +3

Unikać wszystkiego, co przewidywalne, zarówno w tanecznym słowniku, jak i w strukturach kompozycji – ten estetyczny postulat zaproponowany przez Gilles’a Jobina jest właściwie sam w sobie tematem spektaklu Black Swan. Nowe dzieło Jobina w każdej sekundzie potrafi zadziwić, zaskoczyć, odbić nagle w nieprzewidywanym kierunku. Tytuł spektaklu, zapożyczony od Karla Poppera, przywodzi na myśl coś nieprawdopodobnego: pojawienie się jednego zaledwie czarnego łabędzia (czegoś, co „niemożliwe”) pośród innych należących do tej samej kategorii zmusza nas do modyfikacji używanej przez nas dotąd definicji, a co za tym idzie, zmiany naszego racjonalnego podejścia do rzeczywistości. Wystarczy wprowadzić mały element „niepokojącej obcości”, inaczej mówiąc – odejść od ustalonych zwyczajów, abyśmy od razu dostrzegli zmianę. Dokładnie to samo przeżywa dziecko, odkrywając świat: wszystko je zaskakuje, wprowadza zamieszanie, automatycznie powiększa lub modyfikuje repertuar jego doświadczenia. (…) Gilles Jobin wzywa nas w Black Swan, abyśmy zgodzili się zaryzykować powrót do dzieciństwa – do jego niespodzianek, gier, do tego, co jako dorośli odkrywamy po latach pod przykryciem oczywistej niewinności. (Sylviane Dupuis)

choreografia Gilles Jobin
tańczą Susana Panadès Diaz, Isabelle Rigat, Gilles Jobin, Gabor Varga
reżyseria światła Daniel Demont
muzyka Cristian Vogel
asystent choreografa Isabelle Rigat
produkcja Cie Gilles Jobin, Genewa
koprodukcja Bonlieu Scène nationale, Annecy; Théâtre de la Ville, Paryż; Dampfzentrale, Berno; Theater Chur
premiera 21-22-23 kwietnia 2009 Bonlieu Scène nationale, Annecy

Artyści