Beat Generation – nieformalny ruch literacko-towarzyski, który rozwijał się w Stanach Zjednoczonych od końca lat 40. XX wieku zapoczątkował większość kulturalnych i społecznych przemian, które miały nieodwracalnie zmienić zachodni świat w kolejnych dekadach.
Niewielka grupa poetów, artystów i outsiderów propagujących życiowy nonkonformizm, zafascynowana jazzem, kulturą Wschodu i narkotykami stworzyła archetyp buntownika przetwarzany na różne sposoby, w mniej lub bardziej zbanalizowanej formie przez kontrkultury kolejnych dekad.
W ramach przeglądu Beat Cinema zaprezentowano filmy stworzone przez artystów związanych z ruchem bitników. Filmy tak różne jak postawy uczestników ruchu – inspirowane Wschodem animowane abstrakcje Harry Smitha, kolażowe eksperymenty Williama Burroughsa i Antony Balcha czy krótkie arcydzieła Christophera Maclaine, o których Fred Camper napisał:
Obejrzałem te filmy 20 razy w ciągu ostatnich 30 lat i czuję jakbym dopiero zaczynał dotykać ich wielkości.
Przegląd uzupełniały dokumenty o ruchu oraz pierwszy film bitnikowski – Pull My Daisy autorstwa Roberta Franka oraz Alfreda Lesllie na podstawie scenariusza Jacka Kerouaca, w którym wystąpili m.in. Allen Ginsberg, Gregory Corso i Peter Orlovsky.