Hypertopia – międzynarodowa koprodukcja o naszym obsesyjnym dążeniu do czystości.
Hypertopia to słowo powstałe z połączenia dwóch innych: utopii (wizji perfekcyjnego świata i społeczeństwa) i hyperopii, specjalistycznego terminu dla pewnego uszkodzenia wzroku, potocznie zwanego krótkowzrocznością lub zawężonym polem widzenia. Kombinacja tych dwóch słów rodzi pytanie: czy marzenie o społeczeństwie idealnym prowadzi w prostej linii do przekonania, że cel uświęca środki, co z kolei prowadzi do swego rodzaju wybiórczej ślepoty względem tego, co dzieje się aktualnie wokół nas?
W swoich poprzednich dziełach (jak choćby w prezentowanym już w Poznaniu CYP17 czy w opowiadającym o migracji The Lindenmeyer System) holendersko-kanadyjski choreograf André Gingras zawsze podejmował ważne społecznie tematy. Podobnie jest w Hypertopii, spektaklu którego tematem jest obsesja czystości i dążenie do osiągnięcia perfekcyjnego życia. Dzisiejszym społeczeństwem kieruje tęsknota za utopią i obsesja politycznej, religijnej i rasowej doskonałości. Jest dziś bardziej jasne niż kiedykolwiek wcześniej, jak wielkie zagrożenie niesie ze sobą fanatyzm, i jak silne społeczne napięcia wywołuje chorobliwe i obsesyjne dążenie to idealnej czystości.
Hypertopia jest więcej niż spektaklem – obok niego powstał bowiem blogwww.hypertopia-weblog.com, na którym każdy może wypowiedzieć się na najróżniejsze tematy. W ten sposób Hypertopia zaprasza do włączenia się w szerszą niż tylko jednorazowa (spektaklowa) społeczną dyskusję.
„W doskonale wytrawnej formie Gingras zadaje niewygodne pytania – tym samym od kilku już lat nieprzerwanie staje się jednym z najbardziej interesujących artystów holenderskiej sceny.”
Düsseldorfer Kultur, Germany
„w spektaklu Gingrasa, (…) moment zdaje się w ogóle nie mijać, minimalizm obrazów miesza się tu z ich fizyczną intensywnością; słownik ruchowy niesie ze sobą znaczenia egzystencjalne.”
Frankfurter Allgemeine Sonntagszeitung, Germany
Hypertopia powstała dzieki wsparciu Dutch Ministry of Culture i Dutch Fund for Amateur Art and Performing Arts.
André Gingras urodził się w Kanadzie, studiował w Toronto, Montrealu i Nowym Jorku. Jego studia w Kanadzie obejmowały teatr, literaturę angielską i taniec współczesny. Swoją taneczną edukację kontynuował w Nowym Jorku, gdzie pracował z Christopherem Gillisem, Dougiem Varone, Mariko Tanabe i Doris Humphrey Repertory Co. W 1996 roku został stałym współpracownikiem Roberta Wilsona, współtworząc takie spektakle jak; TSE, The Days Before, Prometheus, 70 Angels on the Facade, czy Relative Light.
Pracę choreografa rozpoczął w 1999 roku w Holandii. Jego pierwsza praca sceniczna, produkcja Teatru Korzo CYP17(2000) zdobyła międzynarodowy rozgłos, co zaowocowało licznymi prezentacjami w Holandii i zaproszeniami m.in. na tak prestiżowe festiwale jak Rencontres Chorégraphiques de Seine-Saint Denis w Bagnolet, Romaeuropa Festival, Munich Dance 2002, czy Biennale w Wenecji w 2003 roku.Za CYP17 Gingras otrzymał też Encouragement Prize 2001 od Amsterdam Art Fund. Inne jego prace to: Penthesilea (współpraca z Peterem Steinem, 2002 rok), The Sweet Flesh Room (2002), The Lindenmeyer System (2004), choreografie dla Holenderskiego Teatru Tańca – I, Mean Free Path (2004) i excessive second body smile (2005), trans.form (2006). Spektakl Hypertopia powstał w 2006 roku w Teatrze Korzo w Hadze.
W swoich poszukiwaniach André Gingras inspiruje się sztukami walki, breakdancem, fizycznymi objawami związanymi z różnymi stanami chorobowymi, teatrem i post-modern dance. Celem Andre Gingrasa jest połączyć taniec ze sztukami wizualnymi i cyfrowymi oraz zaangażować publiczność w dialog oparty na problemach współczesności.
 main.jpg)
.jpg)
.jpg)