Aleksandra Borys czas rezydencji poświęci zgłębieniu dwóch tematów: twórczości Richarda Longa oraz teorii chaosu Edwarda Lorenza. W twórczości Long’a inspirują ją przede wszystkim ruch jako miernik czasu i przestrzeni, wykorzystywanie jedynie naturalnych materiałów oraz nawiązanie czynności wędrowania jako materiału twórczego.
W teorii Lorenza fascynuje ją najmniejsza zmiana spowodowana czynnikiem zewnętrznym w danym momencie czy miejscu, która może okazać się niezmiernie znacząca w skutkach. Dlatego też dla artystki ważne jest by na jej pracę wpływ mieli także widzowie odwiedzający wystawę „Dla każdego gestu inny aktor”, podczas trwania jej rezydencji (8-15.03).
W 2012 roku, podczas rezydencji w Cork w Irlandii, zaczęłam pracować z zagadnieniami współczesnej nauki. W ramach pracy nad Air Mapping kontynuującej wcześniejsze badania, skoncentrowałam się na teorii chaosu, strukturze gry, mappingu i nurcie walking art. Chciałam stworzyć przestrzeń, w której ruch zwiedzających pozostawiałby widoczny ślad. W ten sposób powstała gra Air Mapping. Jest to gra dla widowni poruszającej się w przestrzeni wystawy. Przy każdym obiekcie galeryjnym można znaleźć związaną z nim propozycję/ instrukcję, gra rozpoczyna się w momencie wybrania przez widza oraz zrealizowania jednej lub wielu z nich. Poprzez aktywne uczestnictwo odwiedzających wystawę, działających osób, uruchamia się również powietrze. Ten fakt zostaje udokumentowany przez ruch wypełnionych helem balonów, do których przymocowane są na sznurku węgle – ruch balona rejestruje graficznie ruch powietrza zostawiając ślad (rysunek) na papierze leżącym na podłodze.
Projekt Air Mapping powstał podczas tygodniowej rezydencji artystycznej podczas trwania wystawy „Dla każdego gestu inny aktor” w galerii Art Stations Foundation by Grażyna Kulczyk.














































.jpg)
.jpg)