Terytoria choreografii – nowe szlaki awangardy to program prezentacji polskiego tańca artystycznego z udziałem polskich tancerzy, choreografów, pedagogów i teoretyków tańca. PROGRAM będzie realizowany w latach 2018-2021. W ramach PROGRAMU spektakle, warsztaty, spotkania i debaty będą realizowane w najbardziej aktywnych centrach tańca w Europie Środkowej i Wschodniej, m.in. na Białorusi, Ukrainie, Gruzji, Armenii, Słowacji, Czechach, Węgrzech, Rumunii, Słowenii, Serbii, Bułgarii.
Program jest kontynuacją projektu Terytoria choreografii z 2016 roku, którego idea w 2018 roku została poszerzona o propozycje związane z postaciami wybitnych artystek awangardy tanecznej XX wieku polskiego pochodzenia. Specjalna publikacja (zrealizowana w 2017 roku) oraz nowe, międzynarodowe projekty choreograficzne poświęcone będą zarówno artystycznemu dorobkowi, jak i fascynującym biografiom Poli Nireńskiej, Bronisławy Niżyńskiej, Mary Rambert i Yanki Rudzkiej. Tak jak w latach 20. i 30. XX wieku, polscy artyści mogą być również dziś źródłem inspiracji i nowoczesnego rozumienia choreografii w innych krajach. W programie pragniemy powrócić do modelu interkulturowej wymiany, opartego o realną współpracę z lokalnymi środowiskami, zaznaczając motyw silnej obecności choreografek i tancerek zarówno dziś, jak i w ogóle w historii tańca polskiego.
Program Terytoria choreografii – nowe szlaki awangardy jest częścią koordynowanego przez Instytut Adama Mickiewicza międzynarodowego programu kulturalnego POLSKA 100, realizowanego w ramach Programu Wieloletniego NIEPODLEGŁA na lata 2017–2021. Sfinansowano ze środków MKiDN w ramach Programu Wieloletniego NIEPODLEGŁA na lata 2017–2021. Partnerzy PROGRAMU: Instytut Muzyki i Tańca, East European Performing Arts Platform, Centrum Kultury w Lublinie, Stary Browar Nowy Taniec/Art Stations Foundation.
Partnerstwo Wschodnie
Terytoria choreografii – Partnerstwo Wschodnie to program prezentacji tańca współczesnego, z udziałem artystów, pedagogów i teoretyków tańca skupionych wokół Polskiej Platformy Tańca 2014. To wędrujące po Wschodzie Europy święto tańca: spektakle, warsztaty, spotkania i debaty na Białorusi, Ukrainie, Gruzji i w Azerbejdżanie.
Projekt, realizowany w porozumieniu z doświadczonymi lokalnymi organizacjami kulturalnymi, zakładał stworzenie platformy wymiany doświadczeń i dialogu pomiędzy scenami tanecznymi w Polsce i w niektórych krajach Partnerstwa Wschodniego. Wiodącym pragnieniem projektu było wydobycie z marginesu, „odzyskanie” tańca współczesnego Europy Środkowo-Wschodniej, aby na nowo wpisać go w dyskurs historyczny i w aktualny obieg sztuki współczesnej. Powstaniu projektu towarzyszyło przekonanie, że budowanie wspólnej sceny tanecznej ponad granicami nie polega wyłącznie na podążaniu wytartym szlakiem międzynarodowych trendów i mód, ale także na umacnianiu lokalnych historii i wspieraniu sztuki krajów borykających się z problemami politycznymi i finansowymi.
Prezentacje
Pokazy w ramach Terytoriów choreografii obejmowaly reprezentatywną część programu Polskiej Platformy Tańca 2014. To najciekawsze polskie spektakle tańca współczesnego ostatnich lat, wybrane przez doświadczonych kuratorów i członków jury.
Warsztaty
Artyści Terytoriów choreografii są również wytrawnymi pedagogami technik tanecznych i kompozycji ruchu. Prowadzone przez nich warsztaty, skierowane do miejscowych tancerzy, choreografów i nauczycieli tańca, dopełniały ofertę artystyczną projektu. Jest to najskuteczniejszy sposób bezpośredniego transferu technik, wiedzy i doświadczenia polskiego tańca współczesnego.
Spotkania z artystami, sympozja, dyskusje
Spotkania widzów i artystów, dyskusje pomiędzy artystami, konfrontacje dorobku i wiedzy, ujęte w konteksty polityczno-historyczne – oferują możliwość pogłębienia i poszerzenia odbioru spektakli. W cyklu debat i sympozjów poświęconych lokalnej sytuacji tańca, angażujących badaczy tańca, dziennikarzy i teoretyków w poszczególnych krajach, szukaliśmy odpowiedzi na pytania o sposoby budowania poprzez taniec własnej tożsamości kulturowej, o stosunek do tradycji tańców narodowych i folklorystycznych, o wspólne dziedzictwo i różne ścieżki rozwoju scen tańca współczesnego w Europie Środkowo-Wschodniej. Prezentacje bogatego doświadczenia polskich instytucji i programów wspierających taniec, takich jak Centrum Kultury w Lublinie, Instytut Muzyki i Tańca, East European Performing Arts Platform oraz Art Stations Foundation poświęcone były procesom tworzenia oryginalnych modeli organizacyjnych oraz systemu wsparcia artystów i organizatorów wydarzeń.
W ramach projektu prezentowaliśmy 2 produkcje Art Stations Foundation:
Uznany za najlepszy spektakl Polskiej Platformy Tańca 2014 “Niżyński. Święto snów” duetu Godowska/Krawczyński oraz nagrodzony za najlepszą choreografię spektakl Janusza Orlika “Insight”.



