Książka zogniskowana jest wokół dwóch obszarów intensywnie w ostatnich latach badanych i dyskutowanych – archiwów i powrotu do awangardy.
Obszary te przecinają się w biografiach bohaterek książki – artystek polskich i polskiego pochodzenia, które wywarły ogromny, ale nie zawsze wystarczająco doceniony wpływ na rozwój modernistycznych nurtów tańca w Polsce i na świecie: Tacjanny Wysockiej, Ireny Prusickiej, Janiny Mieczyńskiej, Bronisławy Niżyńskiej, Marie Rambert, Poli Nireńskiej i Yanki Rudzkiej. Moją intencją było zestawienie artystek, które pracowały w Polsce międzywojennej, itych, które rozwijały swój talent na światowych scenach. Zaprosiłam do tej publikacji osoby, które zetknęły się z twórczością naszych bohaterek w bardzo różnych okolicznościach; autorzy tej książki to badacze i badaczki różnych pokoleń i narodowości, posługujący się różnymi metodami. Wśród autorów znalazły się także artystki, które podjęły się rekonstrukcji prac bohaterek książki bądź poszukiwań inspirowanych ich dziedzictwem. Z tej różnorodności wynika podział tekstów na dwa bloki, z których jeden ma charakter biograficzno-historyczny, a drugi poświęcony jest refleksji nad pracą z żywym archiwum tańca. […] Książka ta jest więc źródłem wiedzy o fascynujących biografiach i twórczości wybitnych artystek tanecznej awangardy, ale także – mam nadzieję – zaproszeniem do dalszych poszukiwań, ponownych odczytań i twórczej eksploracji archiwów tańca. (ze wstępu Joanny Szymajdy)
Publikacja jest częścią koordynowanego przez Instytut Adama Mickiewicza międzynarodowego programu kulturalnego POLSKA 100, realizowanego w ramach Programu Wieloletniego NIEPODLEGŁA na lata 2017-2021. Dofinansowano ze środków MKiDN w ramach Programu Wieloletniego NIEPODLEGŁA na lata 2017-2021.
