Ivana Milicevic Warsztat How to dance Daniel Léveillé works
17.03.2010 – 19.03.2010
Stary Browar, Polska, Poznań

Z okazji pierwszej w Polsce wizyty jednego z najwybitniejszych choreografów tańca współczesnego, Daniela Léveillé, który 21 marca, w Teatrze Wielkim w Poznaniu zaprezentuje dwa spektakle – The Rite of Spring z 1982 roku i jeden z najważniejszych w swojej karierze Amour, acide et noix (2001 r.), chcielibyśmy zaprosić tancerzy do udziału w warsztatach poświęconych jego specyficznej technice, które poprowadzą współpracujący z kanadyjskim artystą od wielu lat tancerze. How to dance Daniel Léveillé works będzie trzydniowym kursem (3 dni po 3 godziny) zbudowanym wokół najważniejszych elementów choreografii, konsekwentnie rozwijanych przez Léveillé w jego kolejnych spektaklach od 1982 roku do dziś. Ostatniego dnia specjalna część poświęcona będzie charakterystycznym podnoszeniom i figurom przeznaczonym dla pary tancerzy.

Daniel Léveillé, tancerz i choreograf, nauczyciel i artysta sztuk wizualnych, urodził się w 1952 roku w Kanadzie (Québec). Opuszczając w 1977 roku studia architektoniczne rozpoczął swoją karierę taneczną z Lawrence Gradus w Entre-Six Dance Company oraz z Martine Epoque w Groupe Nouvelle Aire. Już w 1978 stworzył swój pierwszy autorski spektakl choreograficzny Le bas rouge de Beatrice. Najważniejszym doświadczeniem w jego wczesnej karierze (1978-1981), które miało ogromny wpływ na późniejsze poszukiwania, była współpraca z niezależną wobec tradycyjnych form i trendów choreograficznych artystką – Francoise Sullivan. W 1981 roku Daniel Léveillé założył swój pierwszy zespół, prowadzony wspólnie z Gilette Laurin, a dziesięć lat później powstaje istniejący do dzisiaj zespół Daniel Léveillé Danse. Od 1988 roku artysta jest także nauczycielem choreografii na wydziale tańca w L’Université du Québec w Montrealu.

Pierwsze prace Daniela Léveillé były krótkimi, niezwykle intensywnymi i brutalnymi przedstawieniami, wpisującymi się w charakterystyczne dla lat osiemdziesiątych trendy teatralne. Dotyczyły głównie przemocy, seksualności, zwłaszcza tej marginalizowanej oraz silnych więzi emocjonalnych między ludźmi. Wyjątkiem od tych narracyjnych form teatralnych był, prezentowany na tegorocznym Festiwalu Wiosny, spektakl Le Sacre du Printemps, skonstruowany ściśle wokół partytury dzieła Strawińskiego. Od tego momentu Léveillé zaczął zadawać sobie pytanie: „w jaki sposób ruch oddaje emocję” czy wręcz wprost „w jaki sposób porusza się emocja”. CyklTraces I – VI (1989) poświęcony był tej refleksji, jako główny środek wyrazu wykorzystując powtarzalność trudnych do zdefiniowania form tanecznych takich jak drżenie, wstrząs, odruchy, spazmy i krzyki. Materiałem wyjściowym dla tych poszukiwań były często improwizacje taneczne inspirowane rysunkami choreografa. Metoda współpracy z tancerzami była dla niego swoistym procesem dawania i brania. Działania te konsekwentnie dążyły w kierunku minimalistycznej czy raczej ascetycznej formy ekspresji, stopniowo coraz bardziej rezygnującej z liryzmu obecnego we wcześniejszych pracach. Od 2001 roku najważniejszym materiałem, a może nawet tematem prac Daniela Léveillé jest nagie ciało, pozbawione indywidualnych cech jego właściciela, sprowadzone do roli obiektu niemalże klinicznego. Ciało tancerza poddane skrajnym warunkom fizycznym, a także ograniczeniom wynikającym z jego starzenia się i zmęczenia staje się nośnikiem niezwykle subtelnych, wciąż powtarzanych i zapętlonych wyrazów czystej emocji. Podczas V Festiwalu Wiosny, oprócz Le Sacre du Printemps, zaprezentowany zostanie także spektakl eksplorujący tę główną tematykę – Amour, acide et noix, będący najważniejszym dziełem Léveillé, który od dnia jego premiery w 2001 roku stał się jednym z najbardziej cenionych choreografów na świecie, zachowującym jednocześnie artystyczną niezależność wobec wymogów światowego rynku sztuki.

Warsztaty w poznańskim Starym Browarze poprowadzi Ivana Milicevic – tancerka związana z grupą Daniela Léveillé od 1998 roku. Brała udział we wszystkich nowszych spektaklach stworzonych przez tego choreografa (Utopie; Amour, acide et noix; La pudeur des icebergs; Crépuscule des oceans), a także od wielu lat prowadzi warsztaty i kursy mistrzowskie poświęcone jego technice (min. l’Université du Québec/Montéral, Tanzwerk /Bremen, Théâtre L’Arsenic/Lozanna czy l’Atelier de Paris Carolyn Carlton). Milicevic na początku swojej kariery współpracowała także z Emmanuelem Jouthe i Rolline Laportewhith, a obecnie bierze udział w pracach młodych choreografów – Frédérica Gravela i Marie-Julie Asselin.

W prowadzeniu warsztatów udział weźmie także jeden z tancerzy Daniel Léveillé danse odwiedzających Poznań podczas Festiwalu Wiosny.

Artyści