Agata Maszkiewicz
Same Same & Different
15.12.2020 – 16.12.2020
Stary Browar Nowy Taniec
L'Avant-Scène, Francja, Cognac

Drodzy przyjaciele i znajomi, z przyjemnością zapraszamy Was na dość nietypową premierę SAME SAME & DIFFERENT. Niestety prezentacja na żywo po raz kolejny została odwołana. Jednak stało się dla nas ważne by spotkać się i zakończyć ten bardzo długi okres pracy. Co więcej zależy nam by podzielić się z Wami rezultatem. Dzięki teatrowi l’Avant Scene Cognac stało się to możliwe: zapraszamy Was na ekranową wersję SAME SAME & DIFFERENT. Nie będzie to transmisja na żywo, ani dokumentacja spektaklu. Będzie to coś zaadoptowanego do sieci.

Wiemy, że nie zastąpi to doświadczenia “na żywo”. Będzie to coś jak spektakl, a jednocześnie coś innego. Mamy jednak ogromną nadzieję, że dołączycie do nas w tym eksperymencie.

Agata, Vincent i Antoine

 

W początkach pracy nad najnowszym spektaklem, którego tytuł zmieniał się wielokrotnie, znajomy podsunął mi fragment tekstu Rolanda Barthes’a:

„Statek Argo […], w którym Argonauci wymieniali po kawałku każdą część, aż w końcu otrzymali zupełnie nowy statek, nie zmieniając jego nazwy i kształtu […]; ze źródła nic nie pozostaje: Argo jest przedmiotem niemającym innej przyczyny poza swoją nazwą, innej tożsamości poza swoją formą”.

Roland Barthes, „Roland Barthes” s. 56, przeł. Tomasz Swoboda,
Wydawnictwo Słowo/obraz terytoria

Wraz z grupą współpracowników, którzy również zmieniali się w trakcie procesu pod wpływem różnych okoliczności, postanowiliśmy wykorzystać tę metaforę w praktyce: w SAME SAME AND DIFFERENT my, Argonauci (twórcy), proponujemy widzom podróż na statku Argo (spektakl), stopniowo wymieniając wszystkie elementy składowe argoprzedstawienia. Tytuł nawiązujący do tajskiego powiedzenia: same same but different (A: Czy to prawdziwy Rolex? B: Taki sam, tylko inny) w humorystyczny sposób wyjaśnia zasadę zaproponowanej przez nas gry: ten sam spektakl to jednocześnie wiele różnych początków, rozwinięć i zakończeń, a także wiele “innych” spektakli w jednym.
Konsekwentne zastępowanie poszczególnych elementów nowymi, to otwarcie się na różnorodność. Ten sam spektakl zawiera w sobie wiele stylów, gatunków, form estetycznych i rodzajów reprezentacji. Te mieszają się ze sobą, wymieniają, bądź zastępują, tworząc nieoczywiste kombinacje, kwestionując zasady klasyfikacji. Ta łańcuchowa reakcja staje się wyzwaniem zarówno dla performerów jak i dla widzów: wystawia na próbę upodobania estetyczne, przyzwyczajenia, a także zdolność tworzenia znaczeń w sytuacji nieustannej wymiany konstruowanych na scenie obrazów. Kalejdoskop bawi, ale bywa przytłaczający. Nieskończony potencjał możliwości zachwyca, ale i przydusza. Poczucie ślepego zaułka jest stale obecne. Jak również pytania: czego oczekujemy przychodząc na spektakl? Jaką rolę odgrywają estetyczne preferencje? Jaka jest rola widza, a jaka twórców? Kto i co tworzy teatr? Po co? Co go może zastąpić?

+

Choreografia, pomysł Agata Maszkiewicz

Występują Agata Maszkiewicz, Antoine Tirmarche, Vincent Tirmarche

Współpraca artystyczna Olivier Normand, Christophe Demarthe, Valerie Oberleithner

Oświetlenie Henri Emanuel Doublier

Muzyka Antoine Tirmarche

Wideo Vincent Tirmarche

Kostiumy Sofie Durnez

Produkcja l’Avant-Scène Cognac

Koprodukcja l’Avant-Scène Cognac, CultureScapes (Suisse), Acziun by Muzeum Susch/Art Stations Foundation CH, une résidence rémunérée OARA; SUPERAMAS.

Rezydencje: La Métive/Moutier-d’Ahun, Le Vivat/Armentières, L’Avant-Scène Cognac, La Manufacture CDCN Bordeaux Nouvelle-Aquitaine, aux Eclats/ La Rochelle, PACT Zollverein/Essen, Art Stations Foundation/Poznan, Acziun by Muzeum Susch/Art Stations Foundation CH. Ze wsparciem finansowym DRAC Nouvelle Aquitaine (aide au projet 2019) oraz departementu Charente.

Artyści
Polska