Intensywna WARSZTATOWA PRAKTYKA TAŃCÓW TRADYCYJNYCH – polskich, brazylijskich i izraelskich – dla wszystkich chętnych!
Pragniemy tłumnie praktykować tańce tradycyjne różnych kultur pamiętając o tym, że są to praktyki z natury swojej WSPÓLNE – mające niezwykle istotną (zwłaszcza dla naszych czasów) moc kreowania WSPÓLNOTY. Tańce tradycyjne jednoczą nas niezależnie od przekonań, narodowości czy umiejętności! Pragniemy celebrować także obecną we wszystkich tańcach tradycyjnych (niezależnie od szerokości geograficznej) RADOŚĆ przywołując także ekstatyczny i transformacyjny wymiar tańca, wpisany w tę sztukę u samych jej korzeni. Wierzymy, że choć z różnych obszarów kulturowych tańce tradycyjne, praktykowane obok siebie, odkryją przed nami intrygujące podobieństwa i pozwolą na pogłębioną refleksję nad źródłami i narracjami obecnymi w tradycyjnych tańcach oraz ich znaczeniem dla szerokiej (także współczesnej) kultury.
Zapraszamy wszystkich na pełne tanecznej frajdy warsztaty-potańcówki dla wszystkich – FAJFY u Yanki!
Mistrz oberków i mazurków Piotr Zgorzelski zarazi nas energią polskich tańców, artyści z Brazylii odsłonią przed nami kroki i gesty tradycyjnej samby – i zaproszą nas do tanecznego kręgu (samba de roda praktykowana w Brazylii przez wszystkich i przy wszystkich okazjach i świętach), a Hadar Ahuvia wprowadzi nas w tajniki ludowych izraelskich tańców w parach.
Zakręcone mazurki
Mazurki są rdzennymi tańcami na Mazowszu. To taniec szybki (metrum 3/8), ale nieco wolniejszym od młodszego odeń oberka i tańczonym bardziej „gładko”. Mazurka tańczy się wirując w parach po obrębie koła, na całych stopach, czasem akcentując zmiany kierunku ruchu i obrotów przytupem. Cechą charakterystyczna mazurka jest wyraźny akcent „na dwa”, także w muzyce towarzszącej tańcowi. To jeden z symboli polskiej muzyki ludowej: „żaden inny taniec nie wzbudzał takiej euforii u tancerzy!” (za www.tance.edu.pl)
Celem warsztatu będzie nauka i opanowanie w stopniu podstawowym najbardziej zakręconego polskiego tańca jakim jest mazurek. Nauczymy się tańczenia w parze, tańczenia po kole, szybkiego wirowania w parze w układzie otwartym i zamkniętym (przynajmniej w dwóch kierunkach), improwizowania oraz używania różnego rodzaju ozdobników.
Samba
Samba de roda (samba w kręgu) to tradycyjny taniec afro-brazylijski; pierwotnie praktykowano go po ceremonii Candomblé jako symboliczny powrót do codzienności. Samba pojawiła się w XVII wieku w stanie Bahia, a dokładniej w rejonie Recôncavo, w którym znajdowało się najwięcej niewolniczych plantacji. Taniec był dla przywożonych z Afryki niewolników sposobem demonstracji swojej tożsamości i odreagowywania trudów i smutków niewoli. Dziś samba kojarzy się głównie z karnawałem, który w Bahia jest wyjątkowo szalony. Samba de roda jest tu najbardziej rozpowszechnionym społecznym rytuałem, tańcem tańczonym przez wszystkim przy każdej okazji, na miejskich placach, weselach, podczas towarzyskich zgromadzeń. Choreografia samby de roda jest spontaniczna i oparta na podstawowych ruchach nóg i bioder. Dzięki temu jednoczy ludzi we wspólnym tańcu niezależnie od wieku czy umiejętności!
W ramach FAJFOWYCH spotkań podzielimy się z publicznością także elementami samby afro-brazylijskich bóstw Candomblé – Orishas. W ramach tej religii każde bóstwo ma swój charakterystyczny sambowy krok i gest, a także kolor, strój oraz atrybuty.
Izraelskie tańce ludowe unplugged
Spotkamy się by tańczyć i studiować wczesne izraelskie tańce ludowe. Zbadamy ich kontekst historyczny i polityczny, relacje choreografów z diasporą i folklorem europejskim, a także rolę obecnych w nich gestów zapożyczonych z tańców jemeńskich i palestyńskich. Zapraszamy na warsztat wszystkich, niezależnie od stopnia tanecznego zaawansowania. Tydzień później (18.06) zaprezentujemy także spektakl, którego tańce izraelskie są głównym bohaterem.