Kolejna odsłona projektu Stary Browar Nowy Taniec dla Dzieci to pokaz przedstawienia zupełnie wyjątkowego. Po raz pierwszy w ramach cyklu prezentacji teatru tańca dla dzieci, zdecydowaliśmy się zaprosić widzów do obejrzenia spektaklu stworzonego przez młodzież. Sprowadzając do Poznania polsko-niemiecki projekt Der kleine Prinz – Mały Książę, chcemy pokazać jak bardzo interesujące są efekty choreograficznej pracy warsztatowej i twórczych poszukiwań artystycznych z młodymi ludźmi. Niezwykła plastyka ruchu oraz zaskakujące w treści i formie spotkanie młodych aktorów z Polski i Niemiec, to kwintesencja intrygującego teatru, poszukującego również na obszarze tańca współczesnego. Ogromna wyobraźnia artystów z Polski i Niemiec zaangażowanych w projekt, ich niezwykle profesjonalne podejście do młodych ludzi, otwarcie na osoby z niepełnosprawnością oraz włączenie do spektaklu problematyki inności, przyniosło efekty w postaci pięknego i głębokiego spektaklu dla młodych widzów, którego estetykę można porównać z teatrem wybitnego reżysera, geniusza plastycznych obrazów Roberta Wilsona.
Der kleine Prinz – Mały Książę / Integracyjny niemiecko-polski projekt teatralny
Jestem księciem czy lisem? Dla kogo się liczę? Jak chcę żyć? Co jest dla mnie ważne? Gdzie znajduje się moja planeta? W poszukiwaniu odpowiedzi na te pytania kilkanaścioro młodych ludzi ze Zbąszynia i okolic/Polska oraz członków młodzieżowego teatru spinaTheater z Solingen/Niemcy pod profesjonalną opieką artystyczną urodzonego w Polsce reżysera Olka Witta z Berlina, we współpracy z choreografkami Ewą Świtoń z Rudy Śląskiej oraz Julią Anne Steinhardt z Solingen, jak również szeregiem innych artystów spędziło lato 2011 na pracy nad projektem w oparciu o nowelę Antoinade Saint Exupery’ego Mały Książę (niem. Der kleine Prinz). Teatr młodzieżowy spinaTheater znany jest z pełnego krytyki i zaangażowania wyrażania własnej postawy w stosunku do kwestii politycznych i społecznych leżących w obszarze zainteresowań młodych ludzi. Stąd nigdy w inscenizacjach nie jest wykorzystywany statyczny, zamknięty tekst, lecz w oparciu o konkretną tematykę aktorzy ze swojego punktu widzenia tworzą własną sztukę. W podobny sposób polska młodzież oraz „spinaTheater” ujmują tematykę i idee z Małego Księcia. Wspólnie chcieli odpowiedzieć na ważne dla nich pytania. Na jakiej „planecie” żyje dzisiejsza młodzież? W kim znajduje swojego liska do oswojenia? Dla jakiej Róży będzie na zawsze? Spektakl okazuje się bardzo ciekawym i wciągającym obrazem potrzeb i poszukiwań współczesnej młodzieży, a jednocześnie interpretacją tekstu Exupery’ego interesującą dla młodych odbiorców w różnym wieku.
Proces produkcji spektaklu
W pierwszej fazie produkcji polska i niemiecka młodzież, również niepełnosprawna, spotkała się po raz pierwszy w Zbąszyniu, gdzie spędziła dwa tygodnie na warsztatach. Tu dana im była przestrzeń wyrażenia swoich zainteresowań, pokazywania możliwości i zbliżenia się do tematyki projektu poprzez dyskusje, odgrywanie ról i improwizacje. Różnorodne rozumienie świata wartości, światopogląd i zróżnicowane umiejętności teatralne zostały wykorzystane jako punkt wyjścia do wspólnej pracy. Język, poziom życia i narodowość stały się z upływem czasu bardziej wzbogaceniem niż przeszkodą. Obok prób, w wolnym czasie młodzież pływała, zwiedzała miasto i okolice, spędzała czas na wieczorach polsko-niemieckich czy po prostu poznawała się bliżej. Po tygodniu przerwy warsztaty kontynuowane były w Solingen. Tam aż do premiery podczas intensywnych prób z pierwotnych pomysłów, z improwizacji, budowane były konkretne sceny. Oprócz tego wypracowywano w tej fazie kostiumy i rekwizyty, światło i dźwięk, które przekształciły się w tło powstającego w myśl młodych aktorów przedstawienia.