Marta Ziółek
5 rzeczy albo kilka twierdzeń o choreografii
  • Jakub Wittchen
  • Jakub Wittchen
  • Jakub Wittchen
  • Jakub Wittchen
  • Jakub Wittchen
  • Jakub Wittchen
  • Jakub Wittchen
  • Jakub Wittchen
  • Jakub Wittchen
  • Jakub Wittchen
  • Jakub Wittchen
  • Jakub Wittchen
  • Jakub Wittchen
  • Jakub Wittchen
  • Jakub Wittchen
  • Jakub Wittchen
  • Jakub Wittchen
  • Jakub Wittchen
  • Jakub Wittchen
  • Jakub Wittchen
  • Jakub Wittchen
  • Jakub Wittchen
  • Jakub Wittchen
  • Jakub Wittchen
  • Jakub Wittchen
  • Jakub Wittchen
  • Jakub Wittchen
  • Jakub Wittchen
  • Jakub Wittchen
  • Jakub Wittchen
10.10.2015 – 11.10.2015
Słodownia +2
11.02.2016
Muzeum na Pańskiej, Polska, Warszawa
20.06.2016
Galeria Art Stations +2
07.05.2017
Galeria Labirynt, Polska, Lublin
27.05.2017
Muzeum Sztuki, Polska, Łódź
17.09.2017
BWA Awangarda, Polska, Wrocław

to jest obiekt
ten obiekt jest mięśniem
ten obiekt jest choreografią
ten obiekt cię chce
ty też chcesz ten obiekt
ten obiekt to marta ziółek
ten obiekt to głos marty ziółek
ten obiekt to taniec marty ziółek
marta ziółek myśli o choreografii
to nie jest wykład to jest choreografia
ta choreografia mówi i tańczy

Performans Marty Ziółek „5 rzeczy albo kilka twierdzeń o choreografii” to wykład performatywny oparty na zsubiektywizowanym spojrzeniu na historię tanca i współczesne problemy choreografii.

Pięć tytułowych „rzeczy” tworzy: Marta Ziółek, jej głos, taniec, wykład i obiekt XXL Deluxe, będący kombinacją pozostałych elementów. Zaczynając od słynnego baletu „Giselle” z 1841 przez seksualną rewolucję baletową Niżyńskiego i wolny taniec Isadory Duncan, minimalizm Judson Church, neofiguratywność lat 80’ (Anne Teresa De Keersmaeker), zwrot teoretyczny lat 90’ (Jérôme Bel) i zwrot ku cielesności lat 2000 (Mette Ingvardsen), Ziółek pokazuje jak zmieniało się rozumienie tańca i choreografii na przestrzeni XX i początku XXI wieku. Swój wykład jednocześnie komentuje prowokującym i bardzo afektywnym tańcem, którym wprowadza napięcie pomiędzy warstwę językową spektaklu a jego cielesne wykonanie. Postulując odejście tańca od teatru w stronę sztuk wizualnych i podkreślając znaczenie takich figur takich jak Vanessa Beecroft Ziółek postuluje własną wizję politycznie zaangażowanej choreografii opartej na piktorialności, afekcie i sile. Przez odwołania do manifestów, które rewolucjonizowały historię tańca, jednocześnie tworzy swój (anty)manifest.

pomysł i wykonanie
Marta Ziółek

Spektakl powstał w ramach rezydencji towarzyszącej wystawie LET’S DANCE (październik 2015) w Art Stations Foundation by Grażyna Kulczyk przy wsparciu Instytutu Muzyki i Tańca

Artyści
Rezydencja na wystawie
03.08.2015 – 09.08.2015
Studio Słodownia +3
Rezydencja na wystawie
01.09.2015 – 15.09.2015
Studio Słodownia +3