Lumi to surrealistyczne, niebiańskie, minimalistyczne przedstawienie/instalacja, które zaprasza publiczność do wędrówki i zwiedzania swojej eterycznej sfery, do pływania pośród świetlistych przedmiotów, które reagują na dotyk i ruch, do poddania się ciekawym doznaniom.
Lumi eksploruje możliwości oferowane raczej przez świat zdarzeń, nie świat przedmiotów, coś co jest bardziej dynamiczne i względnie nieprzewidywalne. Dąży do różnorodnych doznań zmysłowych i wyczulenia na bezpośrednią materialność świata, przeplatając ruch, taniec, sztukę wizualną i oświetlenie. Przedstawienie/instalacja afirmuje koncepcję miejsca doświadczanego zmysłami – przestrzeni jako dźwiękowego, dotykalnego lub kinestetycznego wszechświata, w którym najważniejsza jest propriocepcja.
Podczas spektaklu widzowie mogą swobodnie poruszać się, oglądać je z różnych perspektyw, badać i być w ruchu lub odpoczywać. Uwzględniając potrzeby zarówno dzieci, jak i dorosłych, a także czas potrzebny do stworzenia doświadczeń, widzów zachęca się do zwiedzania instalacji we własnym rytmie, pozostawania w niej tak długo jak chcą w ciągu czterech godzin jej trwania.
Istotą przedstawienia/instalacji jest pojęcia sprawczości publiczności w wielokierunkowej interakcji zmysłów i wzajemnych powiązań w środowisku pobudzającym ciało i umysł. Bezpieczne i stymulujące otoczenie stwarza ekologię wzajemnych relacji, która zapewnia wyjątkowe możliwości wymiany i komunikacji. Otoczenie to rzuca wyzwanie konwencjonalnemu postrzeganiu estetyki przez małe dzieci, proponując publiczności niezwykłe przeżycia i atmosferę.
Całodzienny warsztat pisania o spektaklach tańca dla dzieci. Pretekstem do analizy są dwa rodzinne spektakle taneczne “Gdzie kształty mają szyje” kolektywu Holobiont, który zostanie zaprezentowany na Scenie Wspólnej, oraz “Labirynt” w reż. Alicji Morawskiej-Rubczak, którego nagranie uczestnicy zobaczą na zajęciach.
Spotkanie skierowane do krytyków i studentów zarówno z obszaru tańca, jak i sztuki dla dzieci. Będzie miało formę warsztatową – dzięki rozmowom i grom performatywnym uczestnicy wspólnie z prowadzącymi zastanowią się, jak mogą wyglądać teksty krytyczne poświęcone tańcowi dla dzieci. Uruchamiając strategie pochodzące z różnych obszarów krytyki teatralnej (teatr, taniec, teatr dziecięcy), nakreślimy zarówno obszary ich dialogu, jak i miejsca potrzebujące nowego języka.
Zamknięcie granic z powodu pandemii spowodowało przymusową przerwę w prezentacjach spektakli na całym świecie. Część wydarzeń przeniosła się jednak do sieci, co umożliwia obejrzenie zagranicznych propozycji bez wychodzenia z domu. Chcąc wykorzystać potencjał zawarty w tej nieoczekiwanej sytuacji, zapraszamy na cykl warsztatów online.
Spotkania adresowane są do krytyczek/ków i studentek/ów zarówno z obszaru tańca, jak i sztuki dla dzieci. Mają one charakter oddolnej inicjatywy non-profit, służącej wymianie myśli, budowaniu narzędziownika krytycznego, dialogu środowiskowego i podtrzymywaniu tożsamości zawodowej w czasach trudnych dla dziedziny sztuk performatywnych.
Ponieważ różnorodność perspektyw badawczych traktujemy jako ogromną wartość, intencją cyklu jest zachęcenie uczestniczek i uczestników do jego aktywnego współtworzenia tak, aby każde spotkanie było prowadzone przez inną osobę. Ostateczny format spotkań ustalany jest w dialogu z osobami zainteresowanymi wspólną pracą.
“W rytmie dziecka”, to warsztaty pracy z ciałem, najpierw ciałem rodzica, by poczuł, przypomniał sobie, co się z nim dzieje, gdy porusza się w sposób, właściwy jego dziecku, potem z ciałem malucha -jak bacznie obserwować, mądrym dotykiem wyczuwać i ruchem wspierać dziecko w jego rozwoju ruchowym, społecznym i emocjonalnym od najwcześniejszych etapów życia.
Warsztaty oparte na metodzie Moshe Feldenkraisa i kontynuatorek jego idei w pracy z dziećmi Anat Baniel i Chavy Shelhav pozwalają rodzicom wzmacniać zaufanie do własnych rodzicielskich instynktów przez rozwijanie świadomości swojego ciała, czytelniejsze komunikowanie się z dzieckiem i pełniejsze rozumienie etapów jego rozwoju.
W dzisiejszych czasach dużo mówi się o zaniku relacji na płaszczyźnie dziecko-rodzic. Może to przez zabieganie? Może przez brak zrozumienia? Uczestnicy zajęć dowiedzą się, że można inaczej!
Na zajęciach, w atmosferze akceptacji prowadzący stworzy przestrzeń przede wszystkim do dobrej zabawy w ruchu – co jest piękną drogą do pełnego bycia z dzieckiem. Scenariusz zajęć zainspirowany będzie metodą ruchu rozwijającego Weroniki Sherborne, kontakt improwizacją i acroyogą. Dzięki zajęciom uczestnicy lepiej poznają własne ciała, zdobędą pewność siebie i rozwiną poczucie bezpieczeństwa w nawiązywaniu kontaktu z drugim i współpracy z grupą. A przede wszystkim poznają inspirujące narzędzia do późniejszych, rodzinnych zabaw tanecznych w domu.
Zajęcia improwizacji tanecznych i tańca kreatywnego z elementami Terapii Tańcem, adresowane do OSÓB DOROSŁYCH, którym w tańcu towarzyszyć mogą DZIECI w wieku do ok. 1 roku (najlepiej takie „nieuciekuszki” jeszcze).
Na tym spotkaniu taniec rozumieć będziemy jako kreatywny proces umożliwiający indywidualną ekspresję, a nie realizację jakiegoś narzuconego z zewnątrz wzorca. Jest to zachęta do podążania za własnym, naturalnym ruchem i rytmem, do uwalniania oddechu, poprawy krążenia krwi, poszukiwania własnych wzorców ruchowych i odnajdywania nowych, czerpania przyjemności z ruchu. Dzieci na swój sposób uczestniczą w zajęciach – w chuście, na kocyku lub po prostu bawią się w tej samej sali. Jeśli są przy tańczącym opiekunie, wspólne rytmiczne poruszanie się sprzyja rozwojowi mózgu malucha, korzystnie wpływa na rozwój społeczny oraz poczucie bezpieczeństwa.
Tematycznie natomiast zachęcać będę do wakacyjnego poddania się wpływom FALI -takiej delikatnie kołyszącej, a może ekscytująco wzburzonej albo wręcz zapierającej dech w piersiach i wywołującej niepokój? SPOKOJNIE – to będzie Twoja Fala, dokładnie taka, jakiej Ci na dany moment trzeba i jakiej pozwolisz do siebie przyjść.
Przygotujcie się. Zbierzcie całą swoją odwagę rozrzuconą po pokoju, wyłówcie skrzętnie schowaną w kieszeni ciekawość, odkurzcie wyobraźnię, naszą najlepszą przyjaciółkę. Wyruszamy dzisiaj w podróż w krainę snów, marzeń i intuicji. Niczym mityczne bohaterki, napotkamy na naszej drodze przerażające potwory, niewyobrażalne wyzwania, przepyszne pokusy i magiczne krainy zaklęte w naszych ciałach. Odnajdziemy ukryte moce i poznamy wiernych sprzymierzeńców. Nie obędzie się bez chwilowych przeciwników, ale dzięki wyobraźni i przepełnionych wiedzą snom, zrozumiemy jak odwrócić ich siłę na naszą korzyść. A wszystko po to, by odkryć ukryty na końcu drogi skarb.
Tygodniowe warsztaty dla dziewczynek w wieku 9-12 lat “Odkrywczynie snów” są zaproszeniem do świata tańca i wyobraźni. Poprzez zabawy ruchowe, improwizacje taneczne i pracę z intuicją, wydarzenie ma na celu poszerzanie kompetencji w zakresie kreatywności, koncentracji, ekspresji jak również umiejętności wyciszania się. Prowadząca, korzystając ze swojego wieloletniego doświadczenia jako tancerki i choreografki, zaproponuje uczestniczkom ćwiczenia pogłębiające świadomość ciała i rozwijające zaufanie do własnej wyobraźni.
Warsztaty są odpowiedzią na wyzwania stawiane dzieciom przez coraz bardziej oddaloną od cielesnej uważności współczesność. Podjęcie tematu snu i połączenie go z praktyką podążania za spontaniczną radością ruchu, ma potencjał wzmacniania samooceny uczestniczek i może w przyszłości okazać się wsparciem w odważnym podążaniu za ich potrzebami i obranymi celami.
Warsztaty “Odkrywczynie snów” skonstruowane są w duchu poszanowania podmiotowości dzieci. Proponowane aktywności programowo zakładają więc otwartość na różnorodność odpowiedzi i rodzajów zaangażowania uczestniczek.
Od 2011 roku program Stary Browar Nowy Taniec dla Dzieci koncentruje się na rozwoju nurtu tańca współczesnego dla dzieci organizując warsztaty ruchowe oraz prezentując najciekawsze spektakle taneczne przygotowane z myślą o dziecięcej publiczności. Wiemy co słychać w światowych trendach dotyczących edukacji tańca i chcemy tę wiedzę wykorzystać do stworzenia stałej grupy zajęciowej dla dzieci. Od września zapraszamy na regularne zajęcia taneczne dla dzieci. Poprzez zabawy ruchowe i swobodną improwizację, prowadząca zajęcia Hanna Bylka-Kanceka stworzy dzieciom przestrzeń do rozwijania wyobraźni i świadomości ciała, wzmacniania koordynacji ruchowej i przede wszystkim radości i uwalniania ekspresji twórczej. Roztańczone dzieciaki w ruch!
Projekt dofinansowany z budżetu miasta Poznań #poznańwspiera