Kobiety z kamerą
13.03.2005 – 15.03.2005
Galeria Art Stations

Program I

13.03, 19:00

As She Likes It (Tak jak lubi) – Kobiecy Performance Videoart

Mirjam Bajtala Im Leo, A, 2003, 2 min

Carola Dertnig strangers, A, 2004, 4 min

Carola Dertnig byketrouble, A/USA 1998, 5 min

Karoe Goldt Solo mit Chor, A/D 2004, 6 min

Sabine Marte Stewardessen Clip, A 2003, 4min

Barbara Musil & Karo Szmit SW-NÖ 04, A 2004, 10 min

Sabine Marte Gras A/B, A 2004, 4 min

Ulrike Müller Mock Rock, A 2005, 3 min

Doris Schmid Zimmer 9, A/CH 2002, 4 min.

Karoe Goldt Personal, A/D 2004, 6 min

Mara Mattuschka & Chris Haring Legal Errorist, A 2004, 15 min

 

Program II

14.03, 19:00

Witch’s Cradle (Outtakes) Maya Deren, 1943, 10′

FFuses Carole Schneemann, 1965, 20′

 

Program III

14.03, 20:30

Mayhem Abigail Child, 1987, 20′

Night Dances Sandra Lahire, 1995, 17′

The Pool Jayne Parker, 1991, 10′

 

Program IV

15.03, 19:00

In The Mirror of Maya Deren Martina Kudlacek
muzyka John Zorn

W ramach trzydniowego przeglądu kina awangardowego „Kobiety z kamerą” w Galerii Starego Browaru zaprezentowano program najciekawszych pozycji kina awangardowego zrealizowane przez kobiety.

Przegląd rozpoczęła projekcja najnowszego (premiera w lutym 2005) zestawu kobiecego performance video-artu: prac artystek austriackich i amerykańskich badających problematykę reprezentacji w sztuce kobiecego ciała i feministycznej tożsamości oraz badające poprzez obraz sensualny wymiar intymnego doświadczenia. Drugi dzień wypełniły dwa programy eksperymentalnych filmów kobiecych zaprezentowanych z taśm 16mm.

W pierwszym programie przedstawione zostały prace klasycznej już dziś awangardy lat 60. – wspólny film Mayi Deren i Marcela Duchampa, poetycki filmowy kolaż Dory O. oraz eksperymentalny film badający za pomocą filmowej taśmy kobiecą seksualność Fuses Carole Schneemann. Na drugi program złożyły się realizacje z lat 90., związane głównie z tematyką feministycznej tożsamości we współczesnym świecie.

Przegląd zakończył pełnometrażowy, nakręcony na taśmie 35mm film dokumentalny o Mayi Deren, autorstwa awangardowej reżyserki austriackiej Martiny Kudlacek. Film w poetycki sposób przedstawia burzliwe życie Deren (pierwsze, surrealistyczne filmy, fascynacja haitańskim voo-doo, związek z Alexandrem Hammidem i Teji Ito). Obraz zawiera wiele archiwalnych materiałów z życia artystki oraz wcześniej niedostępne fragmenty nieukończonych filmów. Dodatkowym atutem jest piękna ścieżka dźwiękowa autorstwa Johna Zorna.

Tak różnorodne techniki (video-art., performance, taśmy 16 i 35mm) pokazują wielość strategii formalnych, artystycznych i estetycznych podejmowanych przez kobiety – filmowców w ramach prób przedstawienia za pomocą ruchomego obrazu elementów współczesnej, kobiecej tożsamości.

Ogromna większość tych filmów została pokazana po raz pierwszy w Polsce.