W ramach trzydniowego przeglądu kina awangardowego „Kobiety z kamerą” w Galerii Starego Browaru zaprezentowano program najciekawszych pozycji kina awangardowego zrealizowane przez kobiety.
Przegląd rozpoczęła projekcja najnowszego (premiera w lutym 2005) zestawu kobiecego performance video-artu: prac artystek austriackich i amerykańskich badających problematykę reprezentacji w sztuce kobiecego ciała i feministycznej tożsamości oraz badające poprzez obraz sensualny wymiar intymnego doświadczenia. Drugi dzień wypełniły dwa programy eksperymentalnych filmów kobiecych zaprezentowanych z taśm 16mm.
W pierwszym programie przedstawione zostały prace klasycznej już dziś awangardy lat 60. – wspólny film Mayi Deren i Marcela Duchampa, poetycki filmowy kolaż Dory O. oraz eksperymentalny film badający za pomocą filmowej taśmy kobiecą seksualność Fuses Carole Schneemann. Na drugi program złożyły się realizacje z lat 90., związane głównie z tematyką feministycznej tożsamości we współczesnym świecie.
Przegląd zakończył pełnometrażowy, nakręcony na taśmie 35mm film dokumentalny o Mayi Deren, autorstwa awangardowej reżyserki austriackiej Martiny Kudlacek. Film w poetycki sposób przedstawia burzliwe życie Deren (pierwsze, surrealistyczne filmy, fascynacja haitańskim voo-doo, związek z Alexandrem Hammidem i Teji Ito). Obraz zawiera wiele archiwalnych materiałów z życia artystki oraz wcześniej niedostępne fragmenty nieukończonych filmów. Dodatkowym atutem jest piękna ścieżka dźwiękowa autorstwa Johna Zorna.
Tak różnorodne techniki (video-art., performance, taśmy 16 i 35mm) pokazują wielość strategii formalnych, artystycznych i estetycznych podejmowanych przez kobiety – filmowców w ramach prób przedstawienia za pomocą ruchomego obrazu elementów współczesnej, kobiecej tożsamości.
Ogromna większość tych filmów została pokazana po raz pierwszy w Polsce.
