Historia amerykańskiego video-art
17.02.2007 – 18.02.2007
Studio Słodownia +3

Program 1

Stan VanDerBeek Panels for the Walls of the World

Bruce Nauman Gauze

Jud Yalkut with Nam June Paik Video Tape Study No. 3

Raindance Media Primer

Joan Jonas Duet

William Wegman Spit Sandwich

John Baldessari Some Words I Mispronounce

Selections from The Kitchen Archives

Program 2

Dan Sandin Spiral 5 PTL

Martha Rosler Semiotics of the Kitchen

Charles Atlas Hail the New Puritan (excerpt)

Gary Hill Electronic Linguistic

Klaus vom Bruch Hood

Dara Birnbaum Technology Transformation Wonder Woman

Bruce and Norman Yonemoto Vault

Program 3

Seth Price Folk Music and Documentary

JODI Max Payne Cheats Only

Peggy Ahwesh She Puppet

Takeshi Murata Untitled (Silver)

Mary Lucier Arabesque

Tony Oursler Tunic (Song for Karen)

Ryan Trecatin and Experimental People

Cecilia Condit Beneath the Skin

Mike Kelley The Banana Man (excerpt)

Juan Downey The Laughing Aligator

Przegląd z udziałem: Rebecca Cleman (Electronic Arts Intermix, Nowy Jork)

Dwudniowy przegląd (4 programy) miał za zadanie przedstawić w sposób chronologiczny historię amerykańskiej sztuki video i jej wpływy na świat współczesnej sztuki. Pokazy poprowadzi Rebecca Cleman z nowojorskiego Electronic Atrs Intermix, instytucji zajmującej się wspieraniem i dystrybucją amerykańskiej sztuki video.

Na program pierwszy złożyły się najwcześniejsze eksperymenty z techniką video z lat 60. i 70. – prace m.in. Stana Vanderbeeka czy Judy Yalkut i June Paik, artystów używających video do dokumentacji sztuki performance – Joan Jonas, Bruce Nauman, William Wegman.

Program drugi skupił się na rozwoju sztuki video przez lata 70. aż do wczesnych lat 80. Był to okres zdefiniowany przez postęp technologiczny, nowe możliwości edycyjne, użycie koloru oraz częste przetwarzanie materiałów z kultury popularnej, w szczególności fragmentów telewizyjnych. Przedstawione zostały m.in. prace Dary Birnbaum, Marthy Rosler czy prace powstałe dzięki współpracy artystów z różnych dziedzin sztuki, np. prace video- Charlie Atlasa i Merce Cunningham czy łączące zainteresowania kinem i sztuką prace Bruce i Norman Yonemoto.

W programie trzecim znalazły się prace powstałe w ostatnich dwóch dekadach XX wieku kiedy to do sztuki video zaczęły wkraczać komputery i coraz popularniejsze stały się interdyscyplinarne instalacje łączące rzeźbę, malarstwo, instalację i performance. Pokazane zostały m.in. prace JODI, Tony Ourslera, Mike Kelleya oraz Juan Downey.