Focus:One to dwudniowy festiwal, którego celem jest prezentacja najciekawszych w chwili obecnej zjawisk na scenie muzyki elektronicznej, zapoczątkowane niezwykle pozytywnie przyjętymi mini-festiwalami Focus:Berlin oraz Focus:Finland. 15 i 16 maja w poznańskim Starym Browarze wystąpią wielkie postaci współczesnej sceny awangardowej – Fennesz, William Basinski, David Toop (obaj po raz pierwszy w Polsce!) oraz Klimek.
Impreza Focus:One podsumowuje cykl koncertów, które – dzięki Art Stations Foundation (dawniej Kulczyk Foundation) – odbyły się w salach centrum sztuki poznańskiego Starego Browaru. W Poznaniu od miesięcy regularnie występują największe sławy laptopowej elektroniki, ambientu, Krautrocka i współczesnej awangardy – m.in. Jan Jelinek, Vladislav Delay, Fred Frith, Gudrun Gut, Murcof, Jaki Liebezeit & Burnt Friedman, Islaja, Oval, AGF, Cluster czy KTL (Pita + Stephen O’Malley).
Focus:One Festival jest zwieńczeniem tej niezwykłej serii, a równocześnie nowym otwarciem – poznański festiwal jest bowiem planowany jako impreza cykliczna. Na pierwszą edycję organizatorzy – Art Stations Foundation we współpracy z agencją Automatik oraz kolektywem Kooperatywa – zaprosili największych mistrzów sceny elektronicznej, koncentrując uwagę na procesie kształtowania nowego muzycznego języka i zmaganiach samodzielnego twórcy z materią nowoczesnej technologii.
Christian Fennesz – najsłynniejszy reprezentant sceny wiedeńskiej i jedna z najwybitniejszych postaci współczesnej elektronicznej awangardy. Austriak zaczynał grając na gitarze w zespołach punkowo-noise’owych. W połowie lat 90-tych sięgnął po laptopa, a gitara stała się dla niego źródłem sampli i podstawą do transformacji dźwięku. Swojego artystycznego idiomu szukał zestawiając analogowe i cyfrowe efekty z komputerowymi modulacjami gitarowych fragmentów. Światowy rozgłos przyniosła mu płyta „Endless Summer” firmowana przez wiedeńską wytwórnię Mego. Magazyn „The Wire” pisał o niej „pierwszy klasyczny album XXI-ego wieku!”… Ostatnio nagrywa dla równie prestiżowego Otuch. Współpracował m.in. z Mike’m Pattonem, Davidem Sylvianem, Isis, Jime’m O’Rourke, Riuychi Sakamoto czy Sparklehorse.
William Basinski – urodzony w Houston amerykański kompozytor. Wykształcony jazzowy saksofonista i klarnecista, pod koniec lat 70-tych zainspirowany twórczością mistrza minimal music – Steve’a Reicha i ambientowymi poszukiwaniami Briana Eno, rozpoczął własne eksperymenty z wykorzystaniem taśmowych loopów i elektronicznych efektów. Jego pionierskie nagrania z lat 80-tych uznanie zyskały dopiero w latach 90-tych, za sprawą wydawnictw firmowanych przez wytwórnie Raster Noton i oficynę Davida Tibeta – Durro. Szacunek nowojorskiego undergroundu zyskał dzięki występom z Antonym Hegartym czy Diamandą Galas. Jego opus magnum okazało się 4-płytowe wydawnictwo „The Disintegration Loop” – pokłosie transferu starych nagrań z magnetycznych taśm na nośnik cyfrowy i zarazem poruszające micro-ambientowe świadectwo dezintegracji tradycyjnych kompleksowych muzycznych form.
David Toop – kompozytor, muzyk, kurator, dziennikarz m.in. magazynów „The Wire”, „The Face” czy „Village Voice”. Autor kilku komentowanych eseistycznych książek, m.in. „ Rap Attack” i „Ocean Of Sound”. W początkach lat 70-tych związany z brytyjską sceną improwizowaną. Jego pierwszy album „New and Rediscovered Musical Instruments” z 1975 roku wyszedł jednak nakładem wytwórni Briana Eno – Obscura. Najnowszy „Sound Body” firmuje z kolei oficyna Davida Sylviana „Samadhisound”. Współpracował min. z Brianem Eno, Johnem Zornem, Prince Far I, Jonem Hassellem, Derekiem Bailey’em, Evan’em Parkerem, Scannerem czy Akio Suzuki a także z uznanymi postaciami ze świata literatury, teatru, tańca i sztuk wizualnych. Był kuratorem cyklu “Radical Fashion” z udziałem m.in. Issey Miyake i Junya Watanabe w Victoria And Albert Museum, a także imprezy „Playing John Cage” w bristolskiej Arnilfini Gallery. Wykłada na londyńskim University Of the Arts i w Sounds Arts & Design Department w London College of Communication.
Klimek – pod tym pseudonimem skrywa się Sebastian Meissner, artysta multimedialny, w świecie muzyki znany też jako Random Industries, Random Inc. Nazwą Klimek, mieszkający ostatnio w Berlinie muzyk polskiego pochodzenia, firmuje niezwykle urokliwe ambientowe kompozycje wydawane przez sławną wytwórnię Kompakt. Z kolei pod drugą nazwą zyskał rozgłos za sprawą awangardowych eksperymentów firmowanych m.in. przez kultowe oficyny Mille Plateaux i Sub Rosa. Swe projekty prezentował podczas festiwali na całym świecie, m.in. na Mutek w Montrealu, berlińskim cyklu Transmediale, Sonar w Barcelonie czy projektu Goethe Institut w Buenos Aires.