„Imperium zmysłów to władza zmysłów i władza nad zmysłami. Trudno o lepszą metaforę dla działalności artystów – pedagogów, związanych z Katedrą Intermediów poznańskiej ASP, których sztuka za pomocą różnych mediów oddziałuje na różne zmysły odbiorcy.
“Imperium” może kojarzyć się z kontrolą i panowaniem, jest to przecież pokaz dzieł wykładowców ASP, a więc instytucji pedagogicznej. Wystawa podejmuje zatem refleksję nad edukacją artystyczną i jej różnymi jasnymi i ciemnymi stronami.
Dlaczego Katedra Intermediów? Koncepcja intermediów wprowadzona została w 1965 roku przez Dicka Higginsa artystę związanego z ruchem Fluxus. Dla Higginsa intermedia oznaczały dzieła sztuki wykonane przy użyciu kilku połączonych tradycyjnych mediów, powstające na granicy pomiędzy np. malarstwem i muzyką, grafiką i poezją, rzeźbą a happeningiem. Stąd był już tylko krok od intermediów do nowych mediów. Intermedia nie tylko łączą różne techniki ekspresji i produkcji, obejmują też nowe technologie.
Niezbędnym elementem przygotowania artystycznego jest dziś umiejętność twórczego poruszania się pomiędzy mediami i przekładania jednych mediów na inne oraz zdolności kreowania prac multimedialnych, opartych na najnowszych technologiach komunikacyjnych. Dlatego na kierunku intermediów ASP w Poznaniu, założonym w 2001 roku z inicjatywy Izabeli Gustowskiej, Piotra Kurki, Sławka Sobczaka, Andrzeja Syski i Marka Wasilewskiego, prowadzone są pracownie działań interaktywnych, przestrzennych, intermedialnych, multimedialnych i performatywnych, kształtowania i transformacji przestrzeni, pracownia wideo i audio-artu.
Jakie są konsekwencje takich intermedialnych poszukiwań. W percepcji intermedialnej sztuki, łączenie mediów łączy się z łączeniem zmysłów, oddziaływania na różne zmysły odbiorcy, nie tylko na wzrok.
Dlatego wystawa Imperium zmysłów dotyczy także eksplozji wizualności w multisensoryczną pełnię. Zarówno dzieła sztuki, jak i sposób ich aranżacji odwołują się do doświadczenia intensywnego pobudzenia zmysłowego. W centrum zainteresowania znajduje się temat oddziaływanie sztuki na pięć podstawowych zmysłów człowieka: wzrok, słuch, smak, zapach i dotyk.
Cała wystawa jest laboratorium wpływania sztuki na różne zmysły i przez to inspirowania znaczeń. Wkroczenie do wnętrza Imperium zmysłów jest niczym poruszanie się w specyficznej “sensopolis” – przestrzeni różnych sensorycznych doznań.
Jest to propozycja bardziej sensualnej, wyobraźniowej i hedonistycznej postawy artystycznej, gdyż to właśnie z nią mogą się wiązać stany irracjonalności, ekstazy, utraty racjonalnej kontroli. Nasilona przyjemność zmysłowa może być alternatywą wobec wszechobecnego reżimu rozumu i pracy. Edukacja artystyczna jest sposobem poszukiwania tych alternatywnych dróg percepcji i życia.
– Paweł Leszkowicz, kurator




_biofilia20071.jpg)
