Biennale Fotografii w Poznaniu to jedno z największych wydarzeń fotograficznych w Polsce. Może się także poszczycić długą, jak na festiwale fotograficzne, bo przeszło dziesięcioletnią metryką. Spośród innych tego typu imprez poznańskie Biennale wyróżnia konsekwentne ogniskowanie uwagi na polskiej fotografii, namysł nad jej teoretycznymi aspektami i aktualnymi problemami. Temat tegorocznego Biennale FOTOGRAFIA / IDEOLOGIA / POLITYKA prowadziło do złożonej refleksji nad współczesną twórczością fotograficzną w kontekście społeczno-politycznym i w kontekście szeroko rozumianych uwikłań ideologicznych. Umożliwiło to zadanie ważnych pytań: o udział fotografii w złożonych procesach społecznych, wykorzystania jej jako narzędzia społecznej kontroli, dyskryminacji płciowej oraz manipulacji historyczno-politycznych czy wreszcie o jej ekonomiczne i instytucjonalne zależności. Tradycją poznańskiego biennale jest powierzenie doboru zaproszonych artystów kuratorom. W tegorocznej edycji funkcję tę powierzono: Krzysztofowi Jureckiemu, Izabeli Kowalczyk i Markowi Krajewskiemu oraz Marcie Genderze – kuratorom, którzy są zarazem badaczami współczesnej kultury, analizującymi zachodzące w niej zjawiska z rożnych perspektyw. W Słodowni Starego Browaru eksponowana była wystawa Krzysztofa Jureckiego “Od problemu symulacji do nowego symbolizowania”. Kurator skonfrontował ze sobą artystów z różnych pokoleń i regionów – obok Polaków pokazał prace twórców m.in. z Węgier, Japonii i Czech. Ich realizacje, odnoszące się do problemów przemocy, terroryzmu, relacji międzykulturowych, prowokując pytania o miejsca graniczne władzy / oporu, autonomii medium / intermedialności, dokumentu / metafory. W wystawie wzięli udział: Ewa Świdzińska, Adam Rzepecki, Magdalena Samborska, Ken Matsubara, Magdalena Hueckel, Jerzy Wierzbicki, Katarzyna Majak, Lilla Szász, Natalia LL, Grzegorz Zygier, Andrzej Dudek-Dürer, Joachim Froese, Tadeusz Żaczek, Sławomir Marzec, Waldemar Jama, Janusz Leśniak, Dominik Pabis, Stanisław Woś, Jaroslav Malik, Marek Zygmunt, Wolf Kahlen i Anna Baumgart. Zaprezentowaliśmy również autorski projekt Marty Gendery Weltpanorama nagrodzony w konkursie dla młodych kuratorów. Narracja wystawy została oparta na motywie fotoplastykonu, konstrukcji kształtującej spojrzenie turysty – symbolu współczesnego człowieka. Specjalnie dla potrzeb wystawy w przestrzeni ekspozycji zmontowany został autentyczny fotoplastykon poznański – jeden z trzech zachowanych w Polsce. Autorami prac podejmującymi motyw turystycznego widzenia byli Zbigniew Libera, Robert Kuśmirowski, Johanna i Helmut Kondl, Christian Mayer i Janek Simon.