Produkt: Biografia jako teoria. Autobiograficzna konferencja w formie spektaklu. Moje ciało jako surowy materiał dla społecznej i kulturowej organizacji oraz jako przedmiot krytyki
Okoliczności: Zacząłem brać po dwie lekcje tańca tygodniowo dokładnie wtedy gdy rozpocząłem badania nad swym doktoratem z biologii molekularnej i komórkowej. Mija właśnie osiem lat, gdy zdobyłem tytuł doktorski i porzuciłem karierę biologa. Odkąd pracuję jako tancerz i choreograf zawsze jestem przedstawiany jako nietypowy tancerz albo tancerz-biolog molekularny. Stało się to już moją etykietką w naszym „Społeczeństwie Spektaklu’. Zostałem zaproszony do przygotowania i wygłoszenia wykładu dla potrzeb pewnego wydarzenia, które skupiało się na współobecności praktyki i teorii w spektaklu…
“Body currency” Wiener Festwochen czerwiec ‘98
spektakl-wykład ‘Product of Circumstances’ (1999) kusi kruchym lodem biograficznej wykładni. Dostarcza zdawałoby się niewinnego spojrzenia w samego siebie i wnikliwie obnaża paradoksy świata nauki i sztuki. Xavier Le Roy opowiada o Xavier Le Roy, który dojrzewa jednocześnie w dwóch systemach, który ponosi klęskę w zaspokajaniu oczekiwań swoich zwierzchników, którzy wierzą że się dostosuje, krok po kroku, choć niechętnie, do ich zasad, i wreszcie o tym, jak rozczarowany, decyduje się odejść.
Xavier Le Roy (1963) po ukończeniu studiów z biologii molekularnej rozpoczął taneczną edukację pod okiem Anne Koren, Véronique Larcher, Ruth Barnes. W latach 1991-95 tańczył w Compagnie de l’Alambic of Cristian Bourrigault pracując jednocześnie z żywymi legendami amerykańskiego post modern dance – Yvonne Rainer i Stevem Paxtonem – nad wznowieniami ich choreografii (“Continuous Project – Altered Daily” z 1970r. i “Satisfying Lover” z 1968r.). Od 1992 roku mieszka i pracuje w Berlinie. Występował z interdyscyplinarną grupą „Detektor” i stworzył własną formację „Le Kwatt”. W 1996 roku rozpoczął współpracę z fotografikiem Laurentem Goldringiem, jej efektem było powstanie słynnego solo Self-Unfinished (1998). Rok później Le Roy tworzy autobiograficzny spektakl-wykład o swojej drodze do tańca (Product of Circumstances – produkt zbiegu okoliczności).Założył grupę produkcyjną in situ productions, do której zaprosił tancerzy, choreografów, teoretyków sztuki i artystów wideo by wspólnie tworzyć eksperymentalny projekt E.X.T.E.N.S.I.O.N.S. Późniejsze produkcje to solo wykreowane razem z Jeromem Belem (Xavier Le Roy. 2000) i project (2003). Najnowszy spektakl to zrealizowany dla muzyków Filharmonii Wiedeńskiej projekt Movement pour Lachemann. W latach 1996-2001 Le Roy był artystą rezydującym w centrum sztuki Podewil TanzWerkstatt, Berlin – z Berlinem pozostaje związany artystycznie do dzisiaj.