Tematy i Sekwencje
24.05.2006 – 25.05.2006
Studio Słodownia +3

Tematy i Sekwencje to dwa programy filmów 16mm skompilowane przez kuratora Petera Todda dla londyńskiego LUX, zawierające odrestaurowane kopie prac szkockiej poetki-filmowca Margaret Tait.

Margaret Tait była jedną z najbardziej niezwykłych indywidualności spośród brytyjskich filmowców XX wieku. Po ukończeniu studiów w Centro Sperimentale di Cinematographia w Rzymie na początku lat 50. powróciła do Szkocji gdzie założyła małą firmę produkcyjną Ancona Films. Przez następnych 46 lat wyprodukowała ponad 30 filmów, w tym jedną pełnometrażową fabułę Blue Black Permanent (1992) oraz opublikowała kilka zbiorów opowiadań i poezji. Tait określała swoje prace jako filmowe poematy, odmawiając jasnej definicji czy miały być one dokumentami czy raczej filmowymi dziennikami. Swoją filozofię kina opisywała cytując frazę Lorki o polowaniu na obraz – wskazując iż gdy spojrzymy na przedmiot wystarczająco długo i z dostatecznie bliskiej odległości przemówi on do nas swoją prawdziwą naturą. Ta czystość wizji oraz intencji połączona ze skupieniem na rzeczach zwyczajnych oraz rzadkim wyczuciem rytmu i faktury dały jej filmom wyjątkową transcendentalną jakość.

Artystka powiedziała kiedyś o swoich filmach, z charakterystyczną skromnością, iż są zrodzone z czystej ciekawości i podziwu jak wiele można zobaczyć w każdym miejscu, na które spojrzymy, jeżeli tylko naprawdę będziemy na nie patrzeć.

Artists
Artist profile