Sztuka wideo z Portugalii
06.03.2008
Studio Słodownia +3

Artyści wybrani do pierwszej części pokazu

António Olaio Telepathic Agriculture, 2005, 5’ 15’’

João Tabarra Pose, maquillage, pose I, 2004, 2’ 33’’

Jorge Molder Linha do tempo, 2000, 4’ 50’’

José Maçãs de Carvalho Never Tell a Secret, 2004, 2’ 40’’

Julião Sarmento Lacan’s Assumption, 2003, 12’ 07’’

 

Artyści wybrani do drugiej części pokazu

Catarina Campino EVERLASTing Love (from the Love Hurts series), 2001, 3’ 26’’

Filipa César Romance Reedit, 2003, 8’ 05’’

João Onofre Untitled (Masked Tap Dancer), 2005, 11’ 53’’

Miguel Soares Time Zones, 2003, 5’ 28’’

Noé Sendas Take Off, 2005, 4’ 02’’

Nuno Cera Unité d’habitation, 2006, 8’ 28’’

Rui Calçada Bastos The Mirror Suitcase Man, 2003-04, 4’ 24’’

Rui Toscano To the Mountain Top, 2004, 10’ 55’’

Susana Mendes Silva Ritual, 2006, 5’ 49’’

Vasco Araújo Hamlet, 2004, 12’ 44’’

 

Artyści wybrani do trzeciej części pokazu

Adriana Molder More Than a Woman, 2006, 7’

João Maria Gusmão Pedro Paiva Como desviar o eixo da Terra, 2005, 2’

José Carlos Teixeira It’s OK (united) #1 #2 #3, Three Steps to a (R)evolution, 2005-06, 9’ 26’’

Pedro Barateiro Identidade em construção, 2006, 1’45”

Rita Sobral Campos The Archetype, 2005, 2’ 19’’

Wideo zostało uznane za środek artystycznego wyrazu, kiedy w roku 1963 Nam June Paik zaprezentował nowatorską Ekspozycję muzyki i telewizji elektronicznej (Galerie Parnass, Wuppertal, Niemcy), pokazując po raz pierwszy monitor telewizora w galerii. Na arenie międzynarodowej, sztuka wideo jest obecna od połowy lat 60. (kiedy to pojawiła się pierwsza przenośna kamera wideo tzw. portapak).

W Portugalii medium pojawiło się dopiero pod koniec lat 70. Musiało jednak minąć wiele lat zanim stało się uprzywilejowaną i niezależną formą artystycznej ekspresji. Grupa twórców o odpowiednim przygotowaniu technicznym i artystycznym wyłoniła się w ciągu ostatniego dziesięciolecia. W tym czasie sztuka wideo zyskała należną jej pozycję w galeriach i instytucjach kultury. Niektórzy artyści, jak na przykład Alexandre Estrela czy João Onofre doczekali się wystaw indywidualnych w portugalskich muzeach. Obaj artyści, podobnie jak Catarina Campino, Filipa César, Noé Sendas, Rui Calçada Bastos, Susana Mendes Silva i Vasco Araújo mieli kontakty z zagranicznymi instytucjami i galeriami, zwłaszcza europejskimi, dzięki czemu zdobyli znaczącą pozycję na arenie międzynarodowej.

Jest wiele powodów, dla których nastąpił rozdźwięk pomiędzy Portugalią i innymi ośrodkami artystycznymi w rozpowszechnianiu wideo. Jako najważniejszy trzeba wymienić historyczną dominację wartości literackich w kulturze, co powodowało usuwanie na drugi plan twórczości o charakterze wizualnym. Inną przyczyną było położenie niewystarczającego nacisku na nowe media w systemie edukacji. Należy wymienić także trudności finansowe w zdobywaniu sprzętu audio-wizualnego do kręcenia filmów i późniejszej obróbki materiału. Nadejście techniki cyfrowej rozwiązało ten problem. Wideo stało się powszechnym medium.

Wybór prac tego pokazu oparty został na znaczącej roli jaką wideo odgrywa w twórczości prezentowanych artystów. Wybrane prace podzielić można na trzy chronologiczne części, które obejmą filmy wybranych artystów z lat 80. i początku 90., późnych 90. i roku 2000. Prace poprzedzi wprowadzenie i trzy krótkie wykłady na temat portugalskiej sztuki wideo i jej recepcji na świecie.

kurator programu: Miguel Amado

projekt zorganizowany dzięki wsparciu: Mota Engil Polska, Instituto Camoes, Fundacao Gulbenkian, Fundacao Luso-Americana, Ministerio da Cultura.