Gay Experimental – wrażliwość homoerotyczna w kinie eksperymentalnym
13.12.2005 – 15.12.2005
Studio Słodownia +3

Program I

Kenneth Anger Fireworks, 1947, 14’

Kenneth Anger Puce Moment, 1949-70, 7’

Kenneth Anger Eax d’Artifice, 1953, 13’

Matthias Muller Aus der Ferne: The Memo Book, 1989, 27’

Program II

Matthias Muller Sleepy Heaven, 1993, 15’

Su Friedrich Damned if you don’t, 1987, 42’

Program III

Barbara Hammer Dyketactics, 1974, 4’

Martha Colburn What’s On, 1997, 2’

Martha Colburn Skelehella Vision, 2001, 8’

Cathy Lee Crane Not For Nothin, 1996, 29’

Program IV

Mike Hoolboom Panic Bodies, 1998, 70’

Program V

Lewis Klahr Pony Glass, 1997, 15’

Michael Walling Decodings, 1988, 15’

Jerry Tartaglia Ecce Homo, 1989, 7’

Yann Beauvais Homovie, 1977, 6’

Oki Hiroyuki Irome, 1992, 8’

Program VI

Lawrence F. Brose De Profundis, 1997,65’

Kenneth Anger, Gregory Markopoulous, Matthias Muller, Cathy Lee Crane, Mike Hoolboom – to tylko kilka nazwisk z czołówki artystów kina eksperymentalnego XX wieku, których twórczość w sposób oczywisty naznaczona jest homoseksualną naturą ich twórców. Charakterystyczne jest, iż to właśnie niezależne, awangardowe kino stało się głównym medium, w którym wypowiadali się artyści otwarcie deklarujący i poruszający w swoich filmach wątki odmiennej seksualności. W czasach gdy w tradycyjnym kinie fabularnym temat homoseksualizmu uznawany był za tabu, powstające w drugim czy trzecim obiegu prace były jedyną możliwością przedstawienia tej tematyki w twórczości filmowej. Krążące w drugim obiegu lat 60. i 70., pionierskie prace Kennetha Angera czy Jeana Geneta stały się punktem odniesienia dla artystów tworzących w latach 80. i 90., kiedy artyści poruszający tematykę homoerotyczną stworzyli wiele klasycznych już dziś prac na taśmie 16mm.

W ramach złożonego z 6 programów przeglądu ich filmów, można bylo zapoznać się z charakterystyczną estetyką oraz tematyką tych prac. Obok oczywistych zbieżności tematycznych – wyobcowania ze społeczeństwa, skupieniu na własnej seksualności, podskórnej obecności śmierci – filmy te łączy szczególny rodzaj wrażliwości, specyficzny melancholijny i poetycki nastrój, nieco staromodny sentymentalizm – cechy, które definiują to, co możemy dziś nazywać estetyką homoerotyczną w kinie eksperymentalnym.

Przegląd rozpoczęła  projekcja klasycznego filmu Fireworks (1947) Kennetha Angera, w którym 17-letni wówczas artysta w sposób robiący do dziś (po niemal 60 latach) wielkie wrażenie deklaruje swoją odmienną seksualność. Twórczość Angera wywarła olbrzymie piętno na całe pokolenie twórców, czego wyrazem są jedne z najlepszych filmów awangardowych II. połowy XX wieku – melancholijne prace Niemca Matthiasa Mullera (Aus der Ferne, Sleepy Heaven) czy Kanadyjczyka Mike Hoolbooma (monumentalne Passing On).

Niezwykle interesujące  były  dwa programy poświęcone kobietom – pokazano animowane, kolażowe prace Martyh Colburn, poetyckie filmy Cathy Lee Crane i Sue Friedrich oraz radykalne, feministyczne kino Barbary Hammer. Przegląd uzupełniły krótkie filmy m.in. Lewisa Klahra (homoseksualna wersja komiksu o Supermanie) czy Yanna Beauvaisa (klasyczne Homovie z 1977 roku) oraz będący swobodną adaptacją prozy Oskara Wilde – epicki film De Profundis Lawrence F. Brose, ręcznie utkany na taśmie filmowej kolaż abstrakcji i found footage.

Niemal wszystkie filmy zostały zaprezentowane po raz pierwszy w Polsce.