Książka pod redakcją Marty Keil składa się z kilkunastu tekstów wybitnych artystek i artystów oraz badaczek i badaczy przyglądających się sposobom wypracowywania autonomii przez współczesne praktyki choreograficzne.
Autonomia rozumiana jest tu jako samostanowienie; jako możliwość samodzielnego decydowania o sobie, a więc także możliwość zabierania głosu, decydowania o sposobie organizowania się, proponowania własnych rozwiązań oraz alternatyw wobec dominujących modeli – i jako taka jest warunkiem proponowania i zaprowadzania politycznych zmian. Choreografia wypracowuje własną autonomię w procesie ciągłych negocjacji, przesączając się pomiędzy rozmaitymi dziedzinami, obszarami, praktykami. Gest samostanowienia polega tu na wypracowywaniu własnego języka, na wyrysowywaniu terytorium oraz na poszukiwaniu rozmaitych form sprawczości – i właśnie wokół tych trzech obszarów skupione są teksty tej publikacji.
Książka opublikowana została w wersji dwujęzycznej – polsko-angielskiej i jest kolejnym tomem z serii dotyczącej współczesnej choreografii zainicjowanej przez Art Stations Foundation i Martę Keil (tom pierwszy, „Choreografia: polityczność”, ukazał się w 2018 roku).
